Pages

lördag 2 april 2016

Som Richard Gere i En officer och en gentlemans slutscen (5)

Jag sätter mig bedrövad på toalettstolssitsen. Mina nerver höll inte.
  Förbannat!
  Jag pallade inte för trycket.
  Hade jag bara låtit hans tunna sond vandra två centimeter till mot det vänstra övre hörnet i min mun så... 
  Jag törs knappt tänka tanken.
  Så nära den privatchaufförskörda limousinen, så nära solglasögonen som skulle bevara mitt sista uns av privatliv och så nära – La Dolce Vita!
  Varför hade jag undvikit detta ögonblick? Var det ett ögonblick jag långt inom mig fruktat? Vad i så fall hade jag varit rädd för?
  Att Claes inte skulle upptäcka miraklet? Att han inte skulle förstå vidden av upptäckten? Att han inte skulle vara intelligent nog för att förstå det oerhörda i att ha en tandstatus som innebar en snart mytomspunnen extratand?
  Men han var ju en utbildad tandläkare med säkert många års erfarenhet, med tusentals kariesfyllningar, drivor av lagda bedövningar och en uppsjö av besvärliga rotfyllningar.
  Inte skulle en man av den kalibern missa det sensationella med en extratand, det unika med att just jag utrustats med den, och den enorma uppmärksamhet som detta tillstånd inte bara skulle leda till, utan helt enkelt – krävde!
  Bära eller brista, jag måste tillbaka och snabbt inta min tidigare position i tandläkarstolen. Nu, nu, nu …
  På lite darrande ben låste jag upp toalettdörren, öppnade den och stapplade tillbaka mot mitt för åtta minuter sedan lämnade undersökningsrum, för att där …
i min stol, på min plats, i samma position som jag nyss lämnat den, finna …
en oemotståndligt vacker kvinna i full färd med att helt oblygt blotta sina näst intill felfria tandrader för den, som jag nu insåg, högst tvivelaktiga tandläkaren Claes.
  Jag betraktade paret, den vackraste kvinna jag den dagen och alla andra dagar sett, och tandläkaren, som jag vid det här laget började undra om han verkligen var en riktig tandläkare, i tio sekunder.
  Såg hur han så försiktigt som möjligt undersökte hennes exemplariska tänder samtidigt som han ovationsartat lovprisade dem, som om det var första gången han i sin profession hade sett ett gäng ordinära svenska brukständer.
  Och hon, och hon … den fjollan … försökte samtidigt, trots att hon med sitt vidöppna gap inte var förmögen till det, le sitt allra mest bländande leende och samtidigt oemotståndligt tindra med sina gudomligt vackra ögon.
  Och som han gick an:
  – Fröken Andersson, jag måste få säga att vackrare tänder får man leta efter. Och vilken munhygien. Här behövs det inte bokas tid hos någon tandhygienist inte, det vore  
bortkastade pengar.
  Och jämnheten, den perfekta jämnheten, är den medfödd …?
  Han kastar en längtansfull blick in i hennes, ja, ni vet, och hon får fram ett obestämt ”ahha” samtidigt som hon försöker åstadkomma en lätt nick liggande på rygg där i tandläkarstolen.
  Jag ser, när han låtsas söka bland instrumenten på brickan, att han girigt, ovetande fröken Andersson, låter sin lömska blick inspektera hennes, den kvinnliga tandpatientens(!) olika kroppsdelar: axlar, mage, armar, hals, ben och så förstås de väl tilltagna brösten samt hennes väldimensionerade underliv.
  Vilken typ! Vilken fräckhet! Höjden av oprofessionellt beteende får man leta efter. Direkt kränkande! Ett uppenbart fall för patientnämnden, diskrimineringsombudsmannen, Jämo, och jag vet inte jag.
  Men då har jag fått nog av denna föreställning. Jag harklar mig helt lätt innan jag utbrister:
  – Hittar du den 33:e? Hittar du den?
  Den ska finnas inne i munnen, som de flesta tänder brukar göra. Den sitter inte på eller i närheten av brösten på kvinnor, eller en bit nedanför magen, som du tycks tro.
  Claes rycker till och tittar förvånat upp på mig där jag står i dörröppningen.
  – Vad menar … ja, men där är du ju, mår du bättre? Hur gick det med illamåendet?
  – Jo, det gick bra, men när jag sedan kom tillbaka till mitt undersökningsrum, ditt undersökningsrum, och fick se dig på det mest oblyga för att inte säga förnedrande sätt minutiöst inspektera och granska denna kvinnas kropp då återkom illamåendet och tilltog i styrka. Jag höll på att vomera!
  Fy fan! Maken till kvinnofridskränkning får man leta efter. Men jag ska rädda dig, fröken Andersson, från denna vulgära best!
  På ett ögonblick är jag framme vid tandläkare Claes, som jag med ett välriktat slag mot käken fäller till golvet. Han faller tungt och blir liggande kvidande i fosterställning bakom tandläkarstolen.
  Jag stöter undan instrumentbrickan så att instrumenten som ligger på den flyger hjälplösa ut över golvet och den gnyende Claes. Jag tycker till min glädje se att en av de vassa sylar som legat på brickan tränger in i den nedkämpade tandläkarens underben strax ovanför ena stumpkanten.
  Där fick han, tänker jag belåtet, innan jag med mina bägge armar greppar den i princip liggande fröken Andersson under knävecken och under hennes rygg, lyfter henne och bär ut henne ur undersökningsrummet, genom väntrummet och ut genom dess ytterdörr till friheten, den frihet som hon så länge måste ha längtat.
  I detta ögonblick, just när ytterdörren slår igen bakom mig, förstår och inser jag för första gången i mitt liv vad Richard Geer riktigt upplevde och fick vara med om under slutscenen i filmen En officer och en gentleman när han på sina armar bar Debra Winger.
  Jaha, det var så här han hade det då, tänker jag sakligt. Och nu är det min tur att vara med om samma sak. Var Debra så här pass tung, tro? Hon såg lättare ut än den här donnan? Men Geer kanske var starkare än jag är? frågar jag mig, medan jag någonstans i bakgrunden, i skyn, i den berömda diffusa etern tycker mig höra självaste Joe Cockers raspiga röst och Jennifer Warnes’ intensiva stämma tillsammans ljuda:
”Love lift us up where we belong …
  Men vad jag i fortsättningen fick höra och uppleva i den verkliga verkligheten får ni veta i nästa avsnitt av den 33:e tanden, alltså: to be continued
 
  Mæ råkes



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar