Pages

fredag 8 april 2016

Råttor har tagit över tandvårdscentral, patienter ombeds omboka (10)

När jag i kvällningen på nätet informerat diverse lokala medier om en viss tandvårdslokals sanitära status somnade jag gott i min sköna dubbelsäng.
  De drömmar som under natten dök upp handlade uteslutande om misslyckade och utblottade tandläkare, samt om tjugosjuåriga vackra kvinnors problem med övervikt, sjangserade utseenden och miserabla sexliv. Därför var det inte förutan att jag, sedan min mobils upp-och-lek-trudelutt väckt mig 06.30, formligen spratt upp ur sängen för att sedan högljutt sjungande påbörja tvagningen av min vackra kropp i de skönt masserande duschstrålarna.
  Strofer som ”Ta fram ditt bästa humör du har, var morgon när solen går upp … ”,
”Man ska leva för varandra, och ta vara på den tid man har …” och ” Morning has broken, like the first morning …” rann med glädje helt av sig själv över mina läppar, där jag stod och med ovanlig finess tvålade in min exemplariska lekamen.
  Rakningen efteråt skedde till den ganska okända men trevliga femtiotalslåten: ” Har du fastnat med skägget i brevlådan” och avslutningsvis fick tandborstningen ske till tonerna och rosslandet av den klassiska barnlåten: ”Min tand är lös”.
  När morgonstöket snabbt men ordentligt var avklarat satte jag mig förväntansfullt framför min dator för att se vad nätet denna dag hade att erbjuda vad gällde uppseendeväckande lokala nyheter.
  Till min glädje hade nattens anonyma nyhetstipsare lyckats åstadkomma mer än jag kunnat hoppas på.
  Rubriken på Östersunds Postens nätupplaga löd:
  Tandvårdscentral invaderad av aggressiva råttor, bekämpningsjour tillkallad.
  I den korta redogörelsen som följde berättades det om hur de två poliserna, som skrämt iväg mig, hade störtat in på tandvårdcentralen till de eventuella nattliga besökarna, men där till sin förvåning funnit ett stort antal kloakråttor bäst i färd med att med sina sylvassa tänder gå lös på lokalernas alla stoppade möbler. Poliserna hade upplevt råttorna som både aggressiva och hotfulla, varför de flytt fältet och spärrat av hela byggnaden, för att sedan kontakta Anticimex’ gnagarbekämpningsjour, som dock först sju timmar senare varit på plats för att inleda oskadliggörandet av de uppkäftiga gnagarna.
  Länstidningens rubrik var om möjligt ännu mera dramatisk:
  Råttor har tagit över tandvårdscentral, patienter ombeds boka andra centraler
  Redogörelsen i övrigt följde den i Östersunds Posten, förutom att Länstidningens journalist även antydde att den aktuella tandvårdcentralen hotades av en två veckors stängning.
  Där fick de, Claes och fröken A, tänkte jag belåtet.
  Men visst vore det kul med ett litet besök i tandvårdslokalens absoluta närhet, för att på plats kunna gotta sig åt den förödelse och dramatik som jag på ett ganska enkelt sätt lyckats åstadkomma.
  Tio minuter senare stod min isblå parkerad på exakt samma parkeringsruta som kvällen innan.
  Utanför ingången stod en polisbil parkerad. Platsen var avspärrade med sedvanlig polistejp. En polis gick telefonpratande omkring fram och tillbaka. Lite längre bort
stod Anticimexbilen och två av deras bekämpare skymtade ibland genom ett fönster som vette åt mitt från de aktuella lokalerna.
  Utanför avspärrningarna stod några pensionärer och glodde och pratade, några mindre nyfikna studenter gick förbi.
  En av Anticimexkilarna kom ut med en plastlåda, som troligtvis innehöll de döda råttorna, och en liten svart ryggsäck.
  Jag stelnade till. Det var ju min ryggsäck. Den jag transporterat råttorna i!
  Och i den det fortfarande fanns en petflaska med råttgiftsblandad Coca Cola.
  Förbannat! Jag lämnade ju kvar den när jag skulle hämta min ficklampa.
  Den hade jag helt glömt!
  Det här var inte bra.
  Ryggsäcken med dess innehåll skulle säkert skickas till ett labb för närmare undersökning och med tanke på dagens DNA-teknikmöjligheter insåg jag att jag nu inte alls låg särskilt bra till.
  Rubriker som: ”Råttplacerare misstänks ha planerat mord” och ”Mystiken tätnar runt den råttgiftsblandade Coca Colan” dök upp i min nu alltmer nervösa hjärna.
  Jag måste få tag i ryggsäcken, få tag i den och låta den och dess innehåll spårlöst försvinna.
  to be continued …


  Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar