Pages

söndag 24 april 2016

En sjunkande förhoppningsbåt ros iland (21)

Jag rycker överraskad till av signalen, och med tanke på mitt paranoida tillstånd har jag full förståelse för min reaktion.
  Hur är det de nu gör i gangsterfilmerna?
  Går fram till dörren, tittar i kikhålet och riskerar att genom den usla dörren bli ett såll av en kpistsalva. Inte bra.
  Nä, jag måste vara smartare än så, eftersom jag varken vill dö eller åka blödande in på akuten, för att där slösa bort en massa blodtransfusioner, som säkert andra sjuka är mer i behov av än jag. 
  Jag har ju trots allt levt ett tag så valet mellan att ge mig eller en sextonårig tjej med blodförgiftning blod, torde vara bra mycket enklare än att välja mellan den berömda pesten och den nästan lika berömda koleran.
  Nu hör jag att det ringer på hos grannen.
  Är det ett trick?
  Eller är det så illa att någon är på väg att meddela någon i huset att, den som först öppnar för representanten för Resia, kommer att bjudas på en gratis tvåveckors semester i Karibien.
  Jag störtar till dörren, tittar genom kikhålet och får se en tioårig oskyldig flicka, för att inte säga näpen tös, på väg att vilken sekund som helst ringa på hos min andra granne. Flickan har definitivt ingen Resiakeps på sig, men jag vågar inte ta chansen och vänta på att den andra grannen ska öppna och få den aktuella resan, utan kastar brutalt upp min dörr och nästan vrålar:
  – Hej, är du från Resia!
  Den tioåriga oskyldiga och näpna jäntan blir helt förskräckt, ryggar tillbaka och är så när på väg att ta ett steg bakåt och ramla baklänges nerför trappan. Med stirrande och förskräckta ögon ser hon ut som om hennes sista stund var, om inte kommen, så nära förestående. Sedan kommer ett darrande:
Va… (kort skräckpaus) Resia …?
  I samma ögonblick öppnar grannen, som hon ringt på hos, dörren och tösabiten blir ännu mera förskräckt och tar ett steg ner i trappan.
  Grannen, Eva Bengtsson, en snål och tråkig mellanstadielärare, tittar först på mig och sedan på den nu helt paralyserade tjejen och frågar förvånat:
­  – Vad är det här? Vad händer?
  Snabbt tar jag tag i den väna jäntan, drar upp henne till min sida på lägenhetsavsatsen i det jag så självklart som möjligt avspisar Eva med:
  – Det är min systerdotter, hon kommer på besök i dag. Det är första gången hon är här, så hon ringde väl på fel dörr. Det är lugnt ...
  Och försiktigt, men bestämt föser jag in mellanstadiefröken i hennes lägenhet och stänger dörren om henne. Sedan lägger jag min ena hand på Resiatjejens ena axel och ser med den mildaste blick jag då kan åstadkomma in i hennes ögon och förklarar lite viskande:
  – Du förstår, hon är inte riktigt som hon ska, hon, min granne. Jag var tvungen att säga så där för att rädda dig från henne, annars vet man inte vad som hade hänt. Men kom in…
  Och med mild hand för jag in den helt vettskrämda flickan i min hall och stänger dörren:
  – Så du kommer från Resia? Är det den där resan? Delar ni ut resor?
  Förvånad ser flickan på mig, rynkar lite på pannan:
  – Nä, jag säljer grejer för Världsnaturfonden. Vi ska samla pengar till en klassresa.
  Förbannade Resia! Djävla Resia! Usla Resia! tänker jag, innan jag uppgivet tar tag i årorna för att ro den sjunkande båten iland.
­  – Jaha, men va’ kul, när jag var i din ålder… vi gjorde också en resa, vi skulle åka med Resia, men som tur var åkte vi inte med dem. De var, och är(!) ju så snåla. Men vad är det du säljer då?
  Tösabiten tar fram en trettiotvåsidig broschyr och börjar bläddra:
  Framför mina ögon passerar ljuslyktor, köttbulletänger, silikonpenslar, skålar, kryddor, badlakan, handdukar, koppar, muggar, sockar, tomtar, och förstås ­– pandor i alla möjliga och omöjliga storlekar.
  Samtidigt som jag någonstans i bakgrunden hör den tioåriga, men nu driva och giriga försäljerskan Jenny Anderssons utläggning om produkternas förträfflighet. Allt i syfte att ge mig dåligt samvete, öppna min plånbok och mina konton för att inom kort bil huvudrollsinnehavare och offer i programmet Skuldfällan.
­  – Jag kan köpa en pandamugg, säger jag så vänligt som jag, i mitt snärjda tillstånd, kan.
  Jenny tittar lite skeptiskt på mig.
­  – Om du köper två kostar de bara åttio kronor styck. Det tjänar du på och sedan går det ju mera pengar till djuren. De flesta köper två. Du kanske får besök och…
  Jag avbryter:
  – Okej, jag tar två. Men sedan är det bra, jag har ju inte hur mycket pengar som helst… två blir bra.
  Sedan följer ifyllande av lista, tugg om leveransdatum och goodby.
  I dörren, när Jenny går, kan jag inte låta bli att upplysa henne om att:
  – Resia ska ni inte anlita, de är inte att lita på. Och är jag inte hemma kan du stoppa in muggarna genom brevinkastet.
  Äntligen kan jag dra in årorna och höra skrapet från fören när min båt når den befriande stranden.
  To be contiued…

  Mæ råkes


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar