Pages

fredag 22 april 2016

Fiffel med falska plomber och livsfarligt bedövningsmedel (20)

– Hallå, Emma, har det lugnat ner sig?
  – Ja, nu är det lugnare.
  – Men hur var det nu med selfisarna som du skulle ta?
  – Ja, det var inte så lätt med det.
  Först stegade en man in till bordet och bara tog ryggsäcken och drog. Jag hann inte ens reagera.
  En minut senare kom en kvinna in, gick fram till bordet där ryggsäcken stått, kände under bordskivan, tog loss något under den och bara försvann.  Jag hade inte en chans att ta några selfis.
  – En kvinna? Hur såg hon ut? Var hon runt tjugosju, ganska snygg och blond?
  – Nä, hon var säkert runt fyrtio och hade glasögon. Hon såg lite förmer ut, lite elegant.
  – Elegant? Och hårfärg? Blond?
  – Nä, absolut inte blond, mörkbrunt hår. Hon kanske hade peruk, det kunde jag inte se.
  – Jaha. Hum. Ja, då är det inte mera orda om. Du ska ha mången tack för hjälpen. Jag ska ge dig en biobiljett för besväret. Jag kommer in med den nästa gång jag har vägarna förbi eller när jag kanske kommer in för att fika. Tack än en gång, Emma. Du har varit till stor hjälp. Vi ses. Avslutar jag och lägger på.
  Den där biobiljetten får hon se sig om i himmelen efter om jag känner mig själv och vad jag kan lova i vissa situationer. Men hon förlåter mig säkert: jag hade glömt… lätt hänt… jag förstår… det gör inget… och några fler tomma fraser nästa gång vi stöter ihop. Om tre år eller något sådant.
  Men vem var kvinnan som hämtat den fasttejpade nyckeln?
  Definitivt inte fröken Andersson. Kanske Claes fru, fru Svensson?
  Man kanske skulle googla på det.
  Jag öppnar Mac-en och går in på hitta.se.
  Claes Svensson, leg tandl?
  Han har samma adress som Louise Svensson, alltså måste det varit hon. Eller?
  Är det verkligen möjligt att han har dragit in sin fru i sina skumraskaffärer? Eller skumrask, snarare gangster-affärer.
  Kanske är hon lika hårdhudad och samvetslös som han?
  Ett kriminellt par helt enkelt. Sveriges svar på Bonnie and Clyde. Kända av polisen i hela Sverige. Fällda för brott mot tandvårdslagen. Fiffel med falska plomber och livsfarligt, men svinbilligt, bedövningsmedel. Bedrägeri mot Försäkringskassan med hjälp av falska fakturor och patientjournaler. Redan straffade. Gamla kåkfarare. Som på grund av sitt dåliga rykte bytt namn och flyttat upp till Östersund och Jämtland för att börja ett nytt och mera hederligt liv.
  Men som av en händelse stötte på mig, i min jakt på den 33: tandens lycka, och då åter drogs ner i sitt gamla träsk av utpressningar, bedrägerier och svartabörsaffärer. Och som nu insett att spelet är förlorat och sätter allt på ett kort för att oskadliggöra mig…
  Jag ryser till…
  Är det så illa? Att jag nästan varit på väg att utplånas av detta gangsterpar, och att de inte kommer att ge sig förrän de lyckas.
  Planer på att byta identitet, flytta till hemlig adress, skaffa lösskägg och lösmustasch, byta identitet med någon omkommen man, gå under den så kallade jorden eller spårlöst försvinna, dyker upp i min hjärna. Kalla kårar går längs min ryggrad.
  Vilken prekär situation har jag inte försatt mig i?! Och hur är fortsättningen?
  Desolation Row?
  High Way to Hell?
  Min dörrklocka ger ifrån sig sin hesa signal.
  To be continued…


  Mæ råkes  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar