Pages

lördag 9 april 2016

En bil som visar sig vara två och två mörkhyade som visar sig vara en (12)

Iskall tar jag upp jakten på den försvunna Anticimexbilen.
  Men åt vilket håll ska jag börja köra, det enda håll som är uteslutet att åka åt, är därifrån jag kom, alla andra håll är möjliga.
  De har knappast vänt och åkt tillbaka mot tandvårdscentralen, men kanske fortsatt på huvudleden bort från den. Eller också tagit första gränd ner mot centrum, eller andra gränd, eller tredje …
  Förbannat!
  Jävla invandrare, tänker jag tyst, nästan utan att skämmas. Hur vore det om de skötte sina studier eller jobb, istället för att…
  Jag svänger ut på huvudledsgatan, kör förbi gränderna ner mot staden, saktar in för varje och spanar neröver i hopp om att… nä, ingenting.
  Gör sedan en djärv u-sväng, så att jag så när håller på att krossa en äldre man med rollator, innan jag börjar köra tillbaka mot tandvårdscentralen.
  Spanar, spejar, tittar. Mitt huvud vrider sig som en galen semafor där jag sitter i min bil och blir alltmer förtvivlad: Jävla …!
  Efter trehundra meter kör jag in framför redovisningsfirman Lagerkrantz och Lindén och stannar.
  Jag har tappat dem, inser jag bittert. Jäv …
  Nä, nä, nä, nu ska vi inte vara sådana, nu gäller det att tänka nytt. Tänk, tänk, tänk.
  Var är det troligast att bilen jag förföljde finns just nu? På väg på något nytt uppdrag? Knappast. De måste ha kört för att lasta ur först. Kanske det, och sedan lunch.
  Var äter Anticimexsanerare lunch tro? På en nyss sanerad och kontrollerad restaurang? Men vilka är det? Ska jag kontakta kommunens miljö- och hälsovårdsnämnd, för att se vilka restauranger de besökt den senaste veckan?
  Tankarna rusar runt som nackade höns i min, som det känns, totalt perforerade hjärna.
  Men, vänta nu.
  Anticimex måste ju ha ett kontor någonstans, en central, där kanske all personal samlas varje morgon, där man går igenom dagens insatser, där personalen träffas och slänger käft med varandra.
  Jag tar fram min mobil och börjar googla.
  Efter bara sex sekunder dyker adressen upp: Anticimex’ huvudkontor, Postgränd 19 D.   Där har vi det!
  Det är ju inte alls långt ifrån där jag befinner mig.
  Aha, det var därför bilen försvann så snabbt, de tog ”snegatan” och genade förbi kyrkparken.
  Tänkte inte på det. Att de skulle ha kört upp där. Jag tänkte hela tiden ner, och inte upp.   Människan är dum!
  Ja, men då är det bara att så alldagligt som möjligt bege sig till den aktuella adressen för att om möjligt komma vidare i fallet.
  Tuut, tuut, ett signalhorn ger ifrån sig en kraftig och som det känns öronbedövande signal bakom mig. Mitt hjärta gör en frivolt och jag startar fumlande bilen och kör undan för den bakomvarande bilen, som jag tydligen stått i vägen för.
  Jag blir helt omtumlad av den plötsliga signalen och ännu mera omtumlad blir jag när jag till min förvåning ser att det är Anticimexbilen som gett ifrån sig signalen och nu är på väg ner mot fiket …
  Jag backar och vänder och tar upp jakten. Snacka om tur!
  Den här gången ska jag inte låta mig skrämmas av vare sig mörk- eller ljushyade, som visar intresse för mig och min bil. Nu sätter jag allt på ett kort. Bära eller…
  Anticimexbilen passerar Svedvalls och fortsätter vidare mot nästa rondell där den svänger höger och fortsätter ner mot järnvägsstationen.
  Den verkar inte vara på väg mot deras central, eftersom den ligger åt direkt motsatt håll.
  Kanske den är på väg på ett nytt uppdrag?
  Men inte har de hunnit till samlingsstället och rensat bilen och … det är något som inte stämmer.
  Fast det är klart, de kanske hade planerat att inte återvända utan direkt åka vidare på nästa uppdrag …?
  Anticimexbilen stannar vid järnvägsstationens brevlåda, föraren hoppar ut, lägger ett brev på lådan och …
  Men vad är det här? Jävla in …
  De är ju inte han som kör, den som körde den andra bilen, det är ju den mörkhyade som blev så intresserad av mina förehavanden vid Anticimexbilen.
  Men det var alltså en annan bil och den här måste ju ha stått någon helt annanstans, och den mörkhyade mannen var, är, alltså anställd av samma firma.
  Och det var alltså därför som han tyckte att min närvaro vid deras andra bil verkade skum.
  Jag kör lförvirrad förbi järnvägsstationen och in på dess parkering. Där jag ställer mig och slår av motorn.
  Phu, här behövs en ny plan. Och det snabbt, skulle jag tro.
  Och det nnan den svarta ryggsäcken hamnar i ”orätta” händer … tiden håller på att rinna ut, känns det som.
  to be continued

  Mæ råkes



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar