Pages

torsdag 21 april 2016

Berusade indianer som just missat tåget till Wounded Knee (19)

Claes?
  Vad i hel… hur är det möjligt? Inte … var han i maskopi med irakiern? Och den vackra tandvårdspatienten, fröken Andersson? Vad hade hänt med henne? Hade det hänt något med henne? I så fall vad?  Hade hon något med det hela att göra?
  Frågorna ställer sig i en kilometerlång kö i min hjärna och ingen av dem är beredd att släppa förbi någon av de andra. Till slut blir de tysta och står bara och glor i väntan på mina svar.
  Varför sms:ar inte Emma?
  Jag letar rätt på hennes nummer i mobilen och ringer:
­  – Emma. Jag har det lite snärjigt just nu, kan du…
  – Men du skulle ju selfia honom, och skicka till mig?
  – Ja, men, jag hinner inte förklara nu, det kommer kunder hela tiden…
  Sedan hör jag henne säga till någon i fikakön, ”nä, de slut, men det finns en marsipan kvar” innan hon återvänder till samtalet:
  – Du, jag ringer dig senare, när det blivit lugnare, chefen blir … hej då.
  Åååh, dessa kunder!
  Hade de inget annat för sig än att hålla Emma upptagen med en massa löjliga frågor om tårtor, wienerbröd och andra ointressanta bakverk, nu när jag måste få reda på min belägenhet.
  Står jag fortfarande under något livsfarligt hot? Lurar ännu fula fiskar i vassen för att vid ett obevakat ögonblick hugga sina vassa tänder i mina slanka vader, eller…
  Ja, eller vad då?
  ”Frustration är min arvedel, mitt hjärtas skri, min … ” men sedan kommer jag inte ihåg mera av Lagerkvists berömda dikt.
  Jag kastar mobilen i fåtöljen och går ut och ställer mig på balkongen. Jag blir i situationen nästan röksugen, men inser att en cigarett nu, snarare skulle göra det mentala töcknet tjockare än skingra det. Förresten har jag inga cigaretter hemma, och åka ner till ICA och…
  Sluta Lars! Fasthet! Fasthet! Vik inte ner dig, för en legitimerad tandläkare och hans anhang. Du vet att du kan besegra dem en gång till.
  Bilarna kör som vanligt förbi i en jämn ström nere på gatan.
  Jag roar mig med att försöka beräkna hur många av dem som, med mig som jublande åskådare, skulle fastna i en fartkontroll en dag som denna.
  Några av Shenker-lastbilarna skulle definitivt få smaka böternas beska sötma, för de kör uppskattningsvis minst sextio kilometer i timmen. Tjugo kilometer för fort.
  Det skulle kunna ge statskassan åtskilliga tusen. Sedan är säkert en del av deras, säkert polska, chaufförer berusade, vilket skulle göra en fartkontroll på Genvägen denna dag ännu mera lukrativ.
  Men inte syns några polisbilar till inte. När såg man en sådan sist?
  Ja, förstås när ÖFK spelar någon fotbollsmatch mot något annat b-lag i Allsvenskan, då är de på plats.
  Bilar med blåljus som hetsar fram och tillbaka i minst åttio kilometer, helikoptrar som hovrar ovanför arenan. På det ordningsvakter an mass.
  Under en sådan tillställningen drar de inte in en enda krona till det allmännas bästa, utan slösar bort hundratusentals.
  Bara för att tjugotvå bollkåta förväxta barn ska leka med en boll inför en publik vars vokabulär, som bäst, innehåller ord och fraser som: domardjävel, djävla käringspel och som sämst: Solnaluder och bögfasoner, och vars beteende i övrigt likar en försupen, vilsen, hästlös indianstam som just missat tåget till Wounded Knee.
  Plötsligt avbryts mina tankar av en mobilsignal från fåtöljens värme inne i vardagsrummet.
  To be continued...

  Mæ råkes



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar