En cd:s texter är ofta sammanfattningen av en persons tillstånd i världen. Om den nu inte bara
innehåller tuggummitexter i syfte att göra låtar lättillgängliga för en bred
publik. Sådana finns det många av.
Abba
var bra på sådana texter, och Björn Ulvaeus ”erkände” också i en intervju, att
de flesta texter han skrev till Abba-låtarna inte var hans personliga tankar
och känslor utan byggde på mainstreamidéer om hur en text skulle låta och vilka
ord och schabloner en säljande text skulle innehålla.
Senare,
när han skrev texter till ”Duvemåla” når han världsklass, eftersom syftet med
dessa är att, på ett inte alltför explicit sätt, skildra, inte hans egna, utan
andra personers innersta känslor. Ulvaeus kunde skriva meningsfulla texter, bara
han ville.
I
dag finns en uppsjö av duktiga textförfattare: Winnerbäck, Dahlgren, Hellström,
Horn, Hylander, Hausswolff, Sundström, Norlin… för att bara nämna några
Sedan
kan man som textförfattare också använda melodier för att berätta historier som
rymmer miljöer och en eller flera människor. Carl Micael Bellman är väl
mästaren i den genren.
Cornelis Vreeswijk är en annan
gigant.
De
på 1880-talet populära skillingtrycken, som ofta sjöngs till redan kända
melodier, är också exempel på den typen av texter.
Ofta
innehöll de skildringar av tragiska livsöden typ: ”utfattiga tioåriga flicka fryser ihjäl i snön och hittas morgonen
efter av sin alkoholiserade far”, eller ”flicka
i samma ålder, som hon i det förra exemplet, får efter en lång och svår sjukdom
somna in och äntligen komma till gud”.
Men
skillingtrycken kunde också handla om en firares och hans älskade kvinnas möda
att, trots den tilltänkta svärfaderns avoghet och kontrollbehov av sin dotter,
komma in och få dela en natt tillsammans.
Själv
har jag i mina låttexter berättat många historier hämtade från den jämtländska
landsbygden.
De
har handlat om hur människor festat, frustat, felat, famlat och filosoferat.
Ofta har texterna haft någon typ av komisk underton. Alla dessa har jag skrivit
på jämtländska, eftersom det jämtländska landsbygdskynnet knappast låter sig
skildras bättre än med hjälp av just jämtska.
Att
ta en redan känd engelsk text och transkribera den till en jämtländsk kontext
har också varit ett kärt nöje för mig: In
the ghetto blev Heri fjösan; Save the last dance for me blev Håkken som kör de heim, och så vidare
Ibland
har jag, som omväxling, också kastat mig ut på egna svensktextade äventyr, men
jag har, på grund av publikens obevekliga vilja att jag ska sjunga på jämtska,
inte orkat hålla fanan högt för dessa. De har så att säga ”varit chanslösa i
sammanhanget”.
Tiden
har gått och min jämtländska ådra har obevekligt sinat. Jag är nöjd. Nöjd på
alla hässjor, gamstreikar,(överåriga ungkarlar) balchaufförer, fiskefärder och
vad det nu kan vara. Nu får de klara sig själva.
Lars
Persa vill gå vidare.
Och
det har jag gjort.
Gått
vidare och skapat elva nya låtar, skildringar, på klingande svenska den här
gången.
De
handlar givetvis om mig, mina funderingar, mina erfarenheter och ska man kort
sammanfatta låtarnas innehåll handlar de om: min längtan att tordas kasta mig
ut i det okända, den vanliga kärleken och den rena kärlekens omöjlighet(?) och min fascination för kvinnors
vackra ögon.
Nedan
följer en kort presentation av vilket syfte jag hade, och vilken vilja som
styrde mig, när jag skapade respektive text. Om någon vecka går de tonsatta
texterna att avnjuta från min cd-platta:
Attityd
63˚N
Nånting
där emellan
Ett försök att ringa in det svåra
med att beskriva vad det är man tycker om hos en speciell person, kanske kan
det kallas själ.
Det
unika som finns där emellan alla rutiner och all vardag …
Äntligenvals
Om den speciella upplevelsen jag
fick när jag bestämde mig för att jag skulle skriva och spela in de låtar som
kommer att finnas på den färdiga cd:n.
Det
kändes som om någonting, som funnits inom mig och som var tvunget komma ut,
äntligen gjorde det.
Och
allt gick så lätt och otvunget innan det landade i en lugn men obeveklig
äntligenvals.
Aldrig
nog
Ett minne av något och en längtan
till något.
Bort
från den frusna naturen, mörkret och kylan, mot en framtid som drömmer om att
förenas med den förgångna ungdomens värme.
Sommarn
kvar
Den bästa sommaren är den som just
ska till, som lovar allt och ännu finns kvar. Drömmarna som pulserar och
sträcker sig mot det omöjliga, den korta tid då besvikelserna och den kanske
fadda eftersmaken tiger still.
Allt
mycket mer än bara den ljuvliga sommaren finns att få. Tror man.
Backa
bandet
Åldern gör sig påmind.
Krämpor
som jag inte trodde fanns – finns, orken som varit oändlig tryter plötsligt,
jag kanske skönjer en svag skymning vid horisonten fast solen just är i färd
med att gå upp.
Jag vill backa bandet, trycka på
rewind, börja om. Samtidigt som jag vet att det är en omöjlighet och – en dålig
idé.
Den
livserfarna tjugofemåringen finns inte, har aldrig funnits och kommer aldrig
att finnas. Men ändå kan jag ibland inte låta bli att önska att jag, med hela
min livserfarenhet, skulle kunna finnas där i min ungdom, om så bara för en
dag.
Där
jag önskar att du fick va’
Många gånger ställs jag inför det
omöjlig. Jag ser människor som står mig nära brottas med dålig hälsa, dåliga
nerver eller dåliga livsbetingelser.
Jag
vill hjälpa, men står där maktlös. Jag önskar dem ett annat och bättre liv. Någonstans
på en rofylld plats, någon gång i en ljusare framtid, där de för en gångs skull
kan få stanna upp och bara vara.
Hennes
ögon
Ett par vackra ögon och jag står där
handfallen och mållös. Kanske maktlös vore en bättre beskrivning. Och
outgrundlig och för mig alltid obesvarad blir frågan: Varför?
Varför
denna glädje, varför denna sorg, varför denna smärta; och alla tre känslorna samtidigt
och tillsammans.
Varje
gång jag ser dessa ögon, alltid samma förundran.
Om
det räcker
Alla känner till det halvtomma eller
det halvfulla glaset. Hur definitionen av det, hur man ser på det, om man
betraktar det som halvfullt eller halvtomt avspeglar ens upplevelse av hela
tillvaron.
Är
man trygg i att glaset ändå är halvt eller önskar man det fullt och bävar inför
det tomma som en gång kommer.
Jag
vill ställa en annan fråga angående glaset, hur än mycket eller lite det finns
i det: Kommer det att räcka för den situation jag befinner mig i?
It
takes two to tango
Om man ska dansa måste man vara
överens om tagen, om åt vilket håll man ska, om hur långa stegen ska vara, om
hur snabbt man ska göra de turer som ingår i dansen.
Annars
dansar man ifrån varandra och det slutar med att man vaknar upp i varsin säng, eller
kanske tillsammans med någon annan.
Innan
Innan kärleken har dragits ner i
vardagsdyn, solkats ner av det rationella och förlorat sitt kosmiska skimmer,
finns den; är den, ren, obefläckad, magisk och evig.
Men
sedan, när den falnar …
Är
den möjlig?
I
dag
Det kan vara för tidigt, men aldrig
för sent; för att spänna bågen tillräckligt, för att slå det rätta ackordet,
för att säga det förbjudna, för att leva.
Timglaset
är aldrig tomt så länge man ser soluppgången, och allt är inte bara mörker så
länge man kan tända ett ljus.
Mæ
höres
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar