Pages

lördag 16 april 2016

Fjättrad i den mörkhyade irakierns finmaskiga garn (17)

Det var som…
  Hur fan gick det här till?
  Rätt ryggsäck men… fel flaska!
  För det var ju min ryggsäck.
  Revan bredvid blixtlåset fanns där, de slitna axelbanden, plaststoppen som saknades …
  En obehagskänsla vällde över mig.
  För det innebar ju att någon, men vem? hade hittat ryggsäcken, som jag trodde att jag listigt gömt under reservbilen, dragit fram den och sedan bytt ut min Coca Colaflaska mot den som stod framför mig.
  Någon hade alltså förstått allt:
  Att jag glömt flaskan på tandvårdscentralen, att jag flera gånger försökt att få tag på den, att flaskan innehållit giftblandad Coca Cola…
  Och den här light-colan? Innehöll den råttgift?
  Lurade någon på att jag av oförstånd skulle smaka på den – och sedan dö?!
  Men vem?
  Knappast sanerarna Börje och Peter. De hade ju hjälpt mig vid det fejkade överfallet. Inte misstänkte de något.
  Legitimerade tandläkaren Claes Svensson, och hans intressanta tandvårdspatient, för att inte säga intressanta tandvårdsobjekt, fröken Andersson? 
  Men inte hade de obemärkt kunnat skugga mig för att sedan sätta denna illvilliga plan i verket. Förresten, illvillig plan, vad var meningen med allt det här?
  Att byta ut flaskan och…?
  Min mobils timba-trummor avbryter mina funderingar, jag läser på skärmen:
  ”Hej. Har du hunnit smaka?
Din, den ursprungliga blandningen, finns i säkert förvar hemma hos mig.
Om du är intresserad av att få tillbaka den, kan du få köpa den av mig för en större summa pengar, en femsiffrig sådan. Du vill väl inte att drycken ska hamna i ’orätta’
(läs: kemilabbets) händer?
  Dolt avsändarnummer.
  Va’, fan? Vem?
  Irakiern! Hade han av en slump hittat flaskan, luktat på innehållet, förstått att colan varit förgiftad, kanske känt igen lukten från alla råttsaneringsuppdrag och nu ville dryga ut sin månadslön, för att i lyxig stil kunna hälsa på sina släktingar i Iran? Kanske för en gång skull bjuda dem på en solresa till Egypten?
  Men det spelade igen roll vem det var som nu försökte skinna mig på pengar, jag satt ohjälpligt fjättrad i den personens eller de personernas våld.
  Den katastrofsituation med det hotande massmordet på några tusen människor på campusområdet kändes med ens som en bagatell i jämförelse med denna brutala och svåra utpressningssituation.
  Jag skickar iväg mitt brutalt korta svar:
  ”Hur mycket och var?”
  Efter fem minuter kommer svaret:
  ”50.000:- i en kvarglömd svart ryggsäck vid bordet längst in till höger på Svedvalls konditori.
Lämna ryggsäcken där kl 11.00 i morgon, ta nyckeln som siter fasttejpad under bordskivan och åk direkt ner till järnvägsstationens bagageboxar. I den box där nyckeln passar finns den berömda drycken. Blanda inte in några uniformerade typer om du vill att allt ska gå smidigt till.
  Och inte en smilis,  det var snålt, tänker jag där jag sitter i min vardagsrumssoffa klockan 03.07 en tidig fredagsmorgon och känner sommarens utlandssemester krympa till en sommarrabatterad tur- och returfärd med tåg till Åre för en gratispromenad till Åreskutans topp och där festa loss på en medhavd mager och iskall lunchmacka.
  Men hur vet jag att det är rätt blandning i rätt flaska som kommer att ligga i boxen? Det är ju bara för den mörkhyade, vilket det måste vara, att lägga dit en likadan och i morgon kväll komma med krav på en ny summa som jag måste betala. Och nästa kväll, och nästa kväll … Hur säkrar jag upp?
  Min trötta hjärna går igång och når snart max.
  Hur ska jag kunna få en hållhake på irakiern? En hållhake som gör att han inte kan ta pengarna förrän jag försäkrat mig om att det verkligen är rätt flaska?
  Alternativ 1:           
  Smaka på innehållet? Livsfarligt! Om jag då dör är det rätt flaska. Ingen bra idé.
  Låta någon annan smaka, ett oskyldigt djur. En råtta kanske? Köpa en råtta och låta den smaka. Det vore en möjlighet.
  Alternativ 2:           
  Lukta? Hur luktade blandningen egentligen? Jag hade ju bara tömt i giftet, satt på korken och skakat om flaskan. Inte hade jag luktat på blandningen.
  Köpa en Coca Cola och göra en ny blandning och lukta – sedan jämföra med lukten från blandningen i första flaskan?
  Jag hade fortfarande mycket kvar av giftet i den gamla förpackningen i städskåpet. Men om man inte kunde känna lukten?
  Svårt! Vilket av de bägge alternativen var det bästa? Och hur skulle jag göra för att kunna kontrollera äktheten innan irakiern lade beslag på mina pengar?
  Var fanns publiken som kunde tillfrågas? Var fanns vännerna att ringa? Var fanns fifty-fifty-alternativet? Var fanns livlinorna, som jag nu så desperat behövde?
  Här behövdes en listig plan.
  ”Kör för det.” blev mitt svar till utpressaren. Här behövdes betänketid.
  to be continued

  Mæ råkes


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar