Pages

onsdag 13 april 2016

Att spela vanlig tillsammans med två parkerade bilar på en gårdsplan (14)

Jag stannar en meter framför männen vid bordet. En av dem tittar upp:
  – Hej, grabbar, jag skulle vilja fråga er om en sak. Det är så att jag har problem med stora råttor i mitt garage, och eftersom jag såg i ett inslag på lokal-tv att ni höll på med att sanera den där tandvårdscentralen från råttor, tänkte jag kanske att ni kunde komma med några tips?
  Den yngre, den som tittat upp och tittar på mig, börjar:
­  – Ja, det skulle väl…
  Den andra som bara stirra ner i och slevar i sig ur en lunchbox klipper av direkt:
  – Ser du inte att vi äter, vänta därute, till klockan ett, lunchen slutar då.
­  – Ja, just det… säger den förste, du kan vänta ute på gården, vid bilarna, eller också borta utanför receptionen, där Louise sitter.
  Han pekar med tummen åt det håll jag kommit från, tittar ner i sin matbox och ansluter till den andres slevande.
  – Jaha, jag väntar här utanför, vid era bilar. Ha ingen brådska, jag har ingen brådska. Ät i lugn och ro, avslutar jag, vänder på klacken och tar vägen genom korridoren och ut genom den första dörren till vänster.
  På den lilla gårdsplanen utanför står två identiska Volkswagen Caddy.
  En måste vara råttsanerarnas och den andra kanske är en reserv. Eller också tillhör den ett annat saneringsgäng.
  Inte en människa syns till.
  I en av dessa bilar, i en viss svart ryggsäck finns det, i en petflaska, en märklig Coca Colablandning, tänker jag, om man nu inte packat ur den tillsammans med de andra grejerna…
  Jag ser mig omkring.
  Fyra fönster på andra våningen vetter ut mot gården, alltså kan jag vara observerad, någon kan ha lagt märke till att jag står där, även om vinkeln från där jag står just nu är väldigt snäv upp mot fönstren.
  Men går jag fram till bilarna, är risken mer än stor att någon däruppe får syn på mig, och börjar undra…
  Vanlighet får bli min taktik.
  Jag går strosande fram till bilarna, gör en lite lov framför dem, tittar upp mot vårsolen, sedan på min klocka, låter blicken avmätt svepa runt gården, som om jag väntar på någon, vilket jag ju också gör.
  Tio minuter kvar tills deras lunch är slut. Öka!
  Jag gör sedan en liten större lov som avslutas vid sidan av en av bilarna, som jag slött ointresserat låtsas granska, under det att jag tänker på den, som en bil jag aldrig själv skulle köpa: för liten, för mycket plåt, för lite drag, inget för långkörning.
  Därefter känner jag på dörren, som om jag prövar öppningsbarheten, öppnar den en gång, stänger, öppnar igen, tittar in, kollar instrumentbrädan, sätter mig på förarplatsen utan att stänga dörren, prövar körställningen, skjuter tillbaka förarstolen, kollar körställningen igen, tittar bakåt i baksätet, och där … Den svarta ryggsäcken!
  Ta det lugn nu.
  Jag sneglar upp mot de fyra fönstren. Undrar om någon ser mig, de borde ha lite svårt att se in i bilen.
  Lägger så upp vänsterarmen på passagerarstolens ryggstöd, låter den sedan glida vidare ner på baksätet till min ryggsäck, greppar den, lyfter den så osynligt som möjligt och lägger ner den på passagerarstolen.
  Manöver ett klar.
  Klockan på instrumentpanelen visar 12.57. Tre minuter kvar.
  Jag kliver ur bilen och stänger förardörren. Ställer mig på knä och tittar under bilen, markerar att jag tycks se något på andra sida bilen under, reser mig och går med lite bestämda steg till andra sidan, hukar mig där, försvinner bakom bilen, så det ska se ut som om jag söker efter det jag såg från förarsidan.
  Försiktigt öppnar jag förardörren, men bara så mycket att jag kan få tag på min ryggsäck och dra ut den genom den minimala öppningen. Trycker försiktigt igen dörren.
  Jag reser mig upp och blir stående mellan de båda Caddyerna.
  Snabbt nu. Ut genom den öppna grinden, runt huset till framsidan och min bil, in i den och iväg…
  Då kommer plötsligt en Caddy insvängande på den lilla gården, och innan jag dyker ner mellan de bägge bilarna, uppfattar jag att föraren i den Caddyn är en välbekant mörkhyad person.
  To be continued


  Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar