Pages

onsdag 20 april 2016

Irakier löper så kallad amok på järnvägsstation (18)

Triumfatoriskt anländer jag till min lägenhet, efter, som man säger, väl förrättat värv.
Utpressningsförsöket har, med hjälp av lite tur, misslyckats.
  Irakiern, den klanten, hade gillrat fällan för tidigt, det levande bytet upptäckte det och ”gillrade tillbaka”.
  Åh, om man ändå hade fått se hans min.
  Först när han kom ut från Svedvalls med ryggsäcken och fick se att den inte alls innehöll några sedelbuntar utan en i dagstidningar inlindad Claes Olsson-katalog från 2011, en katalog som jag hittade när jag sökte efter det råttgift, som legat till sig under en flyttkartong fylld med överblivna bra-att-ha-prylar nere i mitt förråd.
  Sedan första förbannelsen och den första tanken på att ringa polisen och sätta dit mig för mordförsök.
  Hur han därefter upptäcker mitt meddelande under katalogen:
  ”Det finns en nyckel till en viss bagagebox
fasttejpad under bordet där den här ryggsäcken låg”
  Hur han rusar in och hittar nyckeln, börjar förstå att blivit lurad och vrålkör ner till järnvägsstationen för att där finna en bagagebox, utan den giftblandningsfyllda petflaskan, men med mitt nästa meddelande:
  ”Man ska inte ut något i förskott
  hoppas du inte redan hade köpt 
  biljetterna till din Iranresa.
  Lars”
  Hur han då vrålar rakt ut och river meddelandet i tusen eller ännu flera bitar.
  Hur han galen rusar runt bland de väntande tågpassagerarna, rycker tag i några av dem, i tur och ordning trycker upp dem mot väggen, stirrar dem stint i ögonen och bara vrålar: Djävlar, djävlar, djävlar …!
  För att sedan rusa in på den i stationen inhysta Pressbyråkiosken, riva ner hela deras breda utbud av så kallade damtidningar, kasta kaffeautomaten och tillhörande pappmuggar i golvet så att maskinens pulverinnehåll tillsammans med pappmuggarna sprids över halva lokalen och – slutligen kasta sig ner i den gegga som då bildas och, likt en frustrerad femåring som inte fått sitt lördagsgodis, gråtande och hamrande med sina nävar mot golvet stöna:
  ”Buuuu… förbannade Lars, du har förstört mitt liv… buuu, dumma Lars”
  Hur sedan ABAB-vakterna, eller polisen själv, svänger upp framför stationen för att resolut men varsamt ta hand om vettvillingen och förse honom med både tvångströja och handfängsel.
  Det måste ha varit en syn för gudar, när allt detta utspelade sig.
  Men Emma?
  Hon skulle ju ta de där selfisarna och skicka dem till mig? Vart tog de vägen? Hon kan väl inte ha glömt det? Jag måste ringa… min tanke avbryts av min sms-trumsignal:

  ”Där hade du tur, förbannat tur,
men nästa gång kommer jag på ett annat sätt
att sätta dit dig, var så säker! Claes.”
  
  to be continued.


  Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar