Pages

fredag 15 april 2016

En giftblandning som kunnat ta död på många fler än bara en legitimerad tandläkare (16)

Den isblå står åter på sin plats under carportslängan och jag vandrar med min återvunna ryggsäck ner mot min lägenhet. Klockan visar 02.49. Alla mina grannar verkar sova, det är mörkt överallt.
  Väl inne i lägenheten sätter jag mig i vardagsrumssoffan, öppnar ryggsäcken och tar fram petflaskan med Coca Colablandningen. Jag skakar på flaskan. Kolsyran bildar ett tjockt skum ovanpå den bruna drycken.
  Undrar hur många råttor 75 till 80 centiliter råttgiftsblandning av den här styrkan skulle kunna ta kål på?
  Eller hur många människor?
  Jag har ju ingen som helst erfarenhet av att döda vare sig råttor eller människor med gift. Och råttgiftet var ju relativt gammalt.
  Förresten, jag fick det ju av en flyktig bekant för många år sedan, en gång när jag fick för mig att jag hade möss i mitt förråd.
  Jag lade ut lite bakom några kartonger, men inget blev rört, så efter två veckor sopade jag upp högarna och satte in förpackningen i städskåpet.
  Och där hade den sedan dess stått.
  Det måste ha varit minst 20 år sedan.
  Giftet kanske var giftet så gammalt att det inte längre hade någon effekt. Kanske klingade det med tiden av och blev till något harmlöst och ofarligt. Det kunde väl knappast bli starkare med åren.
  Men kanske triggade Coca Colan igång det, gjorde det hundrafalt starkare?
  Kanske skulle en deciliter av den blandning jag åstadkommit kunna döda både en och två legitimerade tandläkare­ – plus en tjugosjuårig vacker tandvårdspatient?
  Kanske skulle det räcka med en kapsyl för att åstadkomma det?
  Den sista tanken gjorde mig nästan yr och lite illamående.
  Hade jag varit på väg att bli en massmördare? Var jag så lumpen?
  Om Börje eller Peter hade öppnat flaskan på plats inne på tandvårdsmottagningen kanske bara ångorna från blandningen skulle varit tillräckliga för att döda dem på bara några sekunder.
  Flaskan skulle ha fallit ur Börjes händer och ner på golvet för att där rinna ut över det och frigöra ännu mera livsfarliga ångor.
  De vaktande poliserna utanför skulle handlöst fallit till marken.
  Alla förbipasserande!
  Den åttiotreårige Malte Stjärnberg skulle på sin sedvanliga morgonpromenad nåtts av ångorna, segnat ner och blivit hängande över sin rollator.
  Byrådisponent Kurt Stigberg, på Glesbygdsverket, skulle nåtts av giftet genom sitt öppna bilfönster och med förvirrad blick och vänsterfoten paralyserat nedtryckt på gaspedalen, i över hundrafemtio kilometer i timmen, rammat det tomma förråd som stått i hans väg, för att sedan stendöd bli sittande i sin totalt demolerade bil mot den tvära brant som tar vid bakom förrådet.
  Magda Eriksson, sjuksköterskan på den privata hälsocentralen femtio meter längre bort, skulle cyklande förbi, på väg till sitt dagliga värv, andats in giftet, därefter rejält omtöcknad, utan att förstå varför och totalt överraskad, fortsatt rullande in genom den lilla smyckesaffärens ”Inget pin, bara fin” skyltfönster, och där avslutat sina många och strävsamma dagar i en hög av fönsterskärvor, klockor och silver- och guldsmycken.
  Kanske skulle hennes totalt giftbemängda utandningsluft även ha dragit med sig butikens ägarinna, den ljuva men tråkiga Andrea Lundquist, in i den smärtfria och totalt överraskande döden.
  Kanske skulle giftångorna varit så starka att det drabbat hela campusområdet med alla dess utbildningsinstitutioner?
  All utbildad undervisnings- och forskningspersonal, tillsammans med alla närvarande studenter, skulle på några få minuter nått samma öde som den olycksaliga saneraren Börje nådde, när han totalt aningslös öppnade den djävulska giftblandningen.
  Decennier av viktig forskning och värdefull utbildning skulle på några minuter varit som bortblåsta.
  Bara för att jag blandat till, en som jag trott, relativt harmlös giftblandning, bara för att jag haft med mig den till tandvårdscentralen… bara för att jag glömde kvar den där… bara för att jag …
  Stora tårar hotar att sakta trilla från mina ögon. Min ångest över vad jag åstadkommit håller på att explodera i mitt bröst:
  Vilken usel människa blev jag inte, bara för att jag fåfängt en dag fick för mig att möta den berömmelse, som jag trodde en extratand skulle kunna åstadkomma.
  Dra ut… dra ut… dra ut… ekar det i min hjärna. Dra ut!
  Och för ett ögonblick förstår jag hur Bo Holmström kände sig, när han skulle rapportera om det så kallade ambassaddramat på den västtyska ambassaden 1975, strax innan explosionerna hördes.
  När han i direktsändning desperat ropade: "Lägg ut, lägg ut, lägg ut!"
  Ja, så hade han det då, tänker jag, och nu är det min tur: att våndas över tillvarons förgänglighet.
  Sorgsen, bedrövad och totalt övergiven betraktar jag den olycksbådande Coca Cola light-flaskan.
  Men?
  Light?
  Inte…?
  Det var ju en vanlig Coca Cola-flaska jag glömde? Inte en light!?
  To be continued
 

  Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar