Pages

onsdag 25 oktober 2017

Håll dig nykter och #beödmjuktoo

Läste om Linda Snecker, riksdagskvinna för V, som likt mig fått en underlivsbild sig tillsänd av en helt okänd person. Mannen var visst från Oxelösund.
  Först hade han bara kontaktat henne via Facebook utan att ha något specifikt syfte, och hon anade väl inte vart den kontakten skulle ta vägen, och lät den därför bero.
  Jag kan tänka mig att alla riksdagsledamöter hela tiden får ett antal mail och sms från både sina väljare och annat löst folk. Det ingår väl så att säga i jobbet
  Efter några veckors kontakt hade emellertid Oxelösundaren skickat en penisbild till Snecker med kommentarer om att han tyckte hon var korkad, dum o s v. Bilden var alltså någon typ av primitivt sätt för mannen att uttrycka eller kanske till och med understryka sin ilska mot Snecker.
  Utan att förringa grottmänniskornas moral skulle jag ändå vilja kalla det han gjorde för ett exempel på ”grottbeteende”, ett beteende orsakat av frustration över att man inte är ”given all makt i världen”.
  När jag läste om Sneckers öde fick jag en ny ledtråd att gå efter när jag skulle försöka förstå syftet med den underlivsbild som jag fått. Kanske var det dolda aggressioner och/eller frustrationer som låg bakom den?
  Medelpadskan skickade den helt enkelt för att få ur sig en massa vrede över oförrätter och misslyckanden hon varit med om.
  Kanske fick hon inte den löneförhöjning hon hade räknat med.
  Kanske missade hon tjugomiljonsvinsten på V75 förra helgen med bara en ynka noslängd? Och det i två lopp!
  Eller kanske var det så enkelt att hon hade supit, drogat och svinat en vecka och tillslut, när hon förstod orsaken till den tomma plånboken och det länsade kortet, förtvivlad och helt skakis insåg att det roliga(?) var över för den här gången?
  Och då var det jag som fick ta skiten. Lite orättvist, men…
  Det verkar finnas två huvudorsaker till den sexismen som frodas hos vissa människor, och då framför allt män. Det är drog- och maktmissbruk. De drogar för mycket och får hybris av all den uppmärksamhet och makt den position de har ger. Och drogerna och makten ger dem aldrig nog.
  Läs om den senaste #metoo-kändisen, Aftonbladets Virtanen. Hans förklaring till sitt usla beteende doftar hybris, självgodhet, alkohol, hasch och kokain lång väg. Det är ingen ursäkt, men en förklaring.

  Men – det var han som lät det ske – ingen annan. Han kunde ha hållit sig nykter och varit ödmjuk.

  Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar