Tre röda, vita
och orangea hus på ”trekvart”.
På ett av taken en fiolspelande rosa kvinna.
På hustaket bredvid en blå kvinna stående på
en takstege. Försiktigt samlar hon in flygande röda tulpaner som hon bjuder in till
att flyga ner i husets skorsten.
Ovanför det tredje huset flyger en blå- och
vitklädd man, som också han bjuder in tulpaner att flyga ner i det husets
skorsten.
På marken bredvid husen står en grönklädd
kvinna och hänger tulpaner på tork på den lina som är spänd mellan ett av husen
och den lutande vitblå kyrkan längst till höger på bilden.
Och allt detta tulpaniserande omfamnat av lila
gårdsytor, ett orangefärgat torg och en gulgrön himmel där en gul sol markerar
sin närvaro.
Vad är det som händer? blir min första tanke.
Och sedan: Var börjar skeendet i bilden? Var stannar det? Till vänster? Längst
upp? I nedre vänstra hörnet?
Nej, det finns ingen början eller slut i denna
bild, den pågår för evigt. Och den har pågått ända sedan Ingrid Roth fick sin
första tanke om att visualisera den.
För så är hennes bilder. Ett oändligt flöde av
flygande, famlande figurer; fantasieggande former och – frigörande färger. Utan
början, utan slut.
Tulip Chimney Sweepers, som den
refererade och kommenterade litografin heter, är en evigt rullande film som
betraktaren ”aldrig kan bli klok på”.
Och det är heller inte meningen att någon ”ska
bli klok” på Ingrid Roths bilder. För all klokhet som kommer in det skeende hon
skapar tar udden av det. Gör det platt.
Hennes bilder är målade för att upplevas, ingenting
mer – eller mindre.
En annan av hennes bilder, akrylmålningen Mountain Church är en skenbart stilla och stelnad bild.
Så olik Tulip Chimey Sweepers.
Röda, orangea och blåa fält böljar upp mot en liten
oansenlig vit kyrka med rött tak nära bergets topp.
I bakgrunden, till höger, en strand med en
liten stuga, och bakom den, havet som i fjärran övergår i några blånade fjäll. Blånande
fjäll skymtar även bakom berget. Ett träd en bit ifrån stugan och några enstaka
träd en bit bakom kyrkan.
Och över alltihopa den grönskiftande väldiga
himlen med sin gulauraomgivna orangea sol.
Men som jag tidigare skrev, bilden är skenbart
stilla och stelnad.
I bilden pågår, trots stillheten, ett flöde. Det
finns ett innan, ett nu och ett sedan.
En viktig ännu inte omnämnd detalj som
understryker detta flöde är den kvinna som ensam med sin hund sitter framför
kyrkan.
Varför sitter hon där? Väntar hon på någon?
Ska nästa steg för kvinnan vara att bege sig hem eller att tillsammans med
andra besöka gudstjänsten? Eller sitter hon bara där tillfälligt och vilar sig
efter en kontemplativ promenad i kyrkans omgivningar.
Det uppstår minnen, historia och framtid runt
kvinnan vid kyrkan. Och tänk – jag är inte säker på att hon kommer att sitta
kvar där nästa gång jag betraktar målningen. Så darrar bilden av sitt
inneboende flöde.
Samma
skenbara stillhet finns i akrylmålningen Magic Moment.
En blåklädd man och en vitklädd kvinna på
gröna stolar vid ett grönt bord. På bordet en flaska vin och två fyllda
vinglas. Mannen håller upp en ring mellan sin vänstra hands pekfinger och
tumme.
Paret är omgivna av stora röda blommor, bakom
dem en mörk- och ljusblårutig mur med en välvd öppning och under dem och
bordsgruppen en blå- och vitrutig matta. Mitt i den välvda muröppningen syns en
blå himmel med en orange måne.
Men se,
mannens och kvinnans nästan frånvarande blickar!
Som om deras blickar med sin när- och frånvaro
utforskar det ögonblick mannen och kvinnan just nu deltar i, samtidigt som de
ställer hundratals frågor om framtiden.
Är skildringen starten på ”så levde de lyckliga
i hela sitt liv” eller kommer vardagsledan att dra ner paret i skilsmässodyn? Eller
slutar relationen i en tyst likgiltighet?
Ingrid Roths tavlor ger inga svar eller ledtrådar,
de öppnar i stället upp för livets oändliga möjligheter.
Det är därför jag tycker om dem.
Mæ råkes
PS. Bilderna som
jag skrev om hittar du i Ingrid Roths bok Ingrid Roth – A Passionist Artist,
som jag fick på köpet när jag i söndags köpte en av hennes målningar på
hennes utställning på Galleri Renèe. DS
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar