Fem minuter
kvar till landning. Pulsen ökar. Hur ska det här gå?
Min son sitter lika skärrad som jag bredvid
mig och ”tar sats”. Hur mycket blåser det fortfarande på Schiphol?
Vi har varit tvungna att vänta i tre timmar på
Arlanda innan det betraktades som någorlunda säkert att landa i Amsterdam. Sedan
bar det av och snart får vi veta… hur mycket det fortfarande blåser…
Min son har sett filmer utlagda av
Aftonbladet, på hur flygplan landat i stark vind, då de nästan ställt sig på
tvären och … det ändå gått bra.
Varför lägger Aftonbladet ut dessa filmer?
Skräck för att sälja? Vilka ser dessa filmer? Säkert de redan mest flygrädda, som
blir ännu räddare.
Räcker det inte med det otäcka med att befinna
sig i en hjälplös situation, utlämnad åt besättningens omdöme, kanske
dumdristighet, kanske nonchalans, kanske dåliga dag, kanske…?
Och risken för olyckor måste väl ändå vara
liten, trots stormbyar…
Pulsen ökar när luftturbulensen tilltar.
Planet sänker sig ytterligare och börjar vingla lite, som man tror att en skadeskjuten
fågel gör när den vinglar in för landning…?
Vi befinner oss några hundra meter upp i luften.
Piloten ömsom sänker planet och ömsom drar på för att det inte ska sjunka för
snabbt.
Vi sjunker ytterligare, snart…
Ännu lägre, mera vingel…
Landningsbanan blir synlig och planet slår i
med sina landningsställ och nästan studsar upp innan det befriande pressas ner
mot banan och piloten låter motorernas jetstrålar vända för att med full kraft
bromsa planet.
Det behövs inga kommentarer efter en sådan
landning.
Tåget in till Amsterdam följer trygga skenor. Inga
luftgropar. Inget svajande. Det susar behagligt fram i kanske 60 kilometer i timmen.
Lagom fort. Ingen brådska. Det får blåsa hur mycket det vill. Tåget rår inget
på.
En timme senare sitter vi vid ett brandsäkert
bord på Café Loetje och trycker i oss en underbart stor och luftgropssäker biffstek
med turbulensfri pommes.
Här behövs inga instruktioner om hur man tar
på sig säkerhetsbältet, inga förmaningar om att man själv ska ta på sig
syrgasmasken innan man hjälper andra, ingen som visar var nödutgångarna är
placerade…
Kvällen går i kontemplationens tecken innan vi
utmattade somnar redan klockan tio.
Vi överlevde.
Både landningen och biffsteken.
Mæ råkes
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar