Vad är detta
svenska? Och var finns det?
Vi kanske ska börja med det senare. Var det
kan tänkas finnas.
Gissningsvis någonstans i Sverige.
Osökt kommer jag in på en TV-serie med samma
namn, som handlade om svenska män och kvinnor som vid våra gränser under andra
världskriget tjänstgjorde i armén, flottan och flygvapnet för att hålla
eventuella fiender på minst armlängds avstånd.
Medan tyskarna fick fri passage genom landet
till sin östfront i Sovjetunionen och till sina baser i Nordnorge.
Var det typiskt svenskt? Den pragmatiska hållningen,
den i mångt och mycket fega hållningen.
Men vi slapp kriget. Vi slapp ruinerna och
massgravarna. Vi slapp efterkrigsnöden. Kanske var det andra som fick
ta våra smällar för att vi agerade som vi gjorde?
Skulle vi ha låtit ryssarna transportera sina
trupper genom Sverige om de haft en front mot Tyskland i låt säga södra Norge?
Hade det också varit aktuellt? Om om varit för
handen?
Men det var då.
Senare har vi ju rutit till mot diverse
stormakter: USA under Vietnamkriget, Sovjet i samband med ockupationen i
Tjeckoslovakien och mot den sydafrikanska apartheidregimen. Senast röt Margot
Wallström till mot Saudi Arabien, mot deras medeltida rättsskipning.
Är det typiskt svenskt. Att lägga sig i andra
länders förehavanden och ”komma här och
komma?”
Att bry sig om andra? Om hur andra har det?
Inte bara vi svenskar?
Sedan har vi ju jordgubbar, krusbär och en
massa vilda svampar och bär.
De vilda får vem som helst plocka. Och var som
helst. Där har vi något svenskt utspritt över hela landet.
Till alla från alla. Jämlikt.
Det spelar ingen roll om du är fattig eller
rik, det är bara att ta för sig. Makten över våra vilda bär och vår vilda natur
har vi alla.
Visst känns det skönt?!
Att när vi befinner oss på en fjällvandring
och går där och mumsar i oss kanske en näve mogna hjortron, så finns det ingen
i hela världen som kan komma och klandra, bötfälla eller fängsla oss för det.
Vi kan bara säga till den som försöker styra och ställa ute i den svenska
naturen:
”Fuck
off, plocka en egen näve med hjortron för fan och håll käften!”
Jag kan tänka mig att den känslan ligger djupt
förankrad i vår själ. Känslan av att det ute i den svenska naturen finns en
gräns för den andres makt.
När vi möts där på stigen är det inte
självklart vem som ska gå åt sidan. Vi får, måste, komma överens. Vi är
jämlika.
Det är samma känsla som vi känner när vi
lämnar våra valsedlar:
Här ska ingen komma
och tala om för oss vem vi ska rösta på: Demokrati!
Naturen är
demokratisk, röstprocessen likaså.
Om vi går till läkaren befinner vi oss där ute
på stigen igen. Den som behöver skynda sig kan gå före. Den som behöver en
bredare stig kan gå den. Den som inte behöver någon stig kan lugnt sitta där
vid sjön och meta. Den vet att om han eller hon så behöver kommer det att
finnas en stig för honom eller henne.
Om vi behöver utbildning finns också en stig, om
vi behöver jobb finns en stig, om vi behöver plats på äldreboende finns en
stig. Sverige är de många stigarnas land.
Det svenska har väldigt lite med knätofsar,
jordgubbar, små grodorna, midsommarstång eller svenska flaggan att göra.
Det svenska har att göra med hur vi känner oss
när vi befinner oss i en utsatt situation: när vi är sjuka, arbetslösa, eller
på annat sätt i behov av andras stöd.
Svensken känner sig aldrig maktlös.
Han eller hon ser kanske ett mörker, men han
eller hon ser också möjligheter, ser också ljuset i slutet av
svårighetstunneln, den öppning och det ljus som alla de andra svenskarna är
beredda att solidariskt bidra till honom eller henne med.
Allemansrätten gäller inte bara när du går där
på stigen i jakt på bär och svampar, den gäller också när du står där utanför
akuten, vid skolporten, vid arbetsförmedlingen, vid äldreboendet.
Det är att ha makten över sitt liv och att den
makten är så jämt fördelad inom befolkningen som möjligt som är det svenska.
Det är den som vill omfördela den makten, till
att gälla olika för olika individer eller vara större eller mindre för olika
grupper, som är osvensk. Det är den som arbetar för en sådan ordning som hotar svenskarnas själ.
Mæ råkes
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar