Pages

måndag 25 juli 2016

Som jag sökt – äntligen är Lars-mössan återfunnen

De flesta nyfödda, tror jag, har ett närande bröst i sikte när de ger ifrån sig sitt första skrik. De är hungriga och vill ha mera, mera mat och mera av världen.
  För mig var mitt första skrik inte ett skrik i första hand efter det ovan nämnda utan ett skrik efter den mössa som jag nu äntligen efter sextiotre år, sex månader och nitton dagar kommit över.
  Min blick sökte, mina läppar trevade, mina öron lyssnade efter, mina händer sträcktes mot. Mössan. Lars-mössan!
  Men hur skulle min moder då ha förstått, att det var den jag eftertraktade? Vilken moder kan väl ana denna mössdrift som jag i samband med mitt inträde i denna värld hade.
  Hon, min fader och mina syskon trodde säkert att jag som alla andra ville ha en vanlig väg in i livet.
  De förstod inte att jag, varje gång jag hjälplöst gnydde menade: Var är den, min mössa?
  De förstod heller inte att min ilska över de leksaker som av välvilja sträcktes till mig bottnade i min mössaknad.
  Bort alla löjliga leksaksbilar, bort alla fjantiga pusselklossar, bort alla förnumstiga pekböcker, ge mig min mössa! Lars-mössan!
  Inte heller förstod de, att när jag för första gången lyssnade på Tore Skogmans Älgjakten, Siw Malmkvists Det ska va’ tunna skivor av dig eller Owe Thörnqvists Albin och Pia, förgäves i låtarnas texter sökte efter ord, vändningar och metaforer som kunde ge mig ledtrådar till var jag i en nära framtid skulle kunna hitta denna, min Lars-mössa.
  Och när min äldste bror läst Mussepigg-boken så många gånger att jag kunde den utantill, förstod inte han, när jag då reciterade den, att jag i den berättelsen letade uppslag för att på min kommande levnads stig så snabbt som möjligt skulle hitta mössan.
  I skolan fortsatte letandet.
  I matteböckerna sökte jag formler som kunde hjälpa mig att räkna ut var mössa befann sig och hur den såg ut. Jag sökte Mössagoras sats. Men förgäves.
  I geografiböckerna sökte jag möjliga latitud- och longitudpositioner som skulle ange mössans geografiska läge. Fanns den på Grönland? I Burkina Faso? Frågorna hopade sig.
  I engelskböckerna tänkte jag mig, helt felaktigt har det visat sig, en engelsk mössa, i tyskböckerna sökte jag lika fruktlöst en mössa av tyskt ursprung.
Jag har till och med för något år sedan köpt ett plommonstop i tron att detta var Lars-mössan. Senast på Irland, i Dublin, för en månad sedan, tyckte jag mig ana att en rutig keps skulle kunna var den. En jämtlandsfärgad, blå, vit och grönfärgad reggaemössa har försökt att övertyga mig att den var den Lars-mössa jag sökte.
  Och så har varit sedan jag var en liten grabb. Detta sökande.
  Bakom höhässjorna nere på ängarna varje sommar, i skogsbrynen som kunde ses eller skönjas från vårt gula hus och ute på och i Lövsjöns vatten.
  När vi barn förväntansfulla satt där i båten vid nätupptagning, var det inte en storöring jag hoppades på skulle dyka upp ur vattnet, utan min mössa. Kan ni förstå den återkommande och djupa besvikelse som jag då drabbades av när min längtan alltid kom på skam? Vad var väl en femkilos glänsande öring mot en Lars-mössa?!
  När jag mera till åren kommen sökte mig ut i folklivet, åkte på dans och besökte krogar i jakt kvinnor och kärlek var mitt fokus egentligen hela tiden på att få ledtrådar till var Lars-mössan kunde finnas. Allt annat var bara ett spel för galleriet
  Och som jag dansade, frågade och letade.
  De flesta danskavaljerer hade nog en varm och villig sängkamrat i sikte när de i dansens virvlar pratade fint om hur förträffliga och rika de var, men så icke jag.
  Och jag förstår att många av mina danspartners i dunket från Stubb-Jonas eller andra orkestrar ryggade lite inför frågor som:
  Du har inte möjligen en lite udda mössa i min storlek i din ägo som du skulle vilja förära mig?
  Eller: Är du möjligen sömmerska och på väg att sy upp en kollektion där en viss Lars-mössa ingår?
  Om den dansande flickan verkligen var sömmerska blev jag euforisk och försökte så att säga gå sängvägen för att se om hon möjligen av en händelse skulle ha åstadkommit den Lars-mössa som jag så hett eftertraktade.
  Denna mani för sömmerskor fick mig en tid till och med att bli känd som ”Sy-Lars, ni vet han som bara försöker sy ihop det med sömmerskor.”
  Mitt liv blev en mössjakt.
  I korridorer, äggkoppar och hangarer; på vågskålar, hotell och bord; bakom soptunnor, myrstackar och flöten, framför altare, alkover och alar, under broar, dukar och sängar, över hustak, sandlådor och hav; bredvid järnvägsstationer, pappershögar och fjärrkontroller, bland misstänkta bedragare, bergsgorillor och bin.
  Men så en dag, den 19 juli detta år var sökandet över.
  Jag besökte kulturmuseet Mannaminne på Höga Kusten och där på övervåningen i den lilla klenodbutiken, på en tamburmajor, bland idel unika och vackra mössor hängde den.
  Och så fort jag prövat den och sett mig prydd i den i spegeln som fanns i rummet förstod jag att det var just den jag sökt – Lars-mössan. Sökandet var över.
  Mössan passade perfekt, den var som gjord för mitt huvud, som om den alltid suttit där, som om jag skulle ha varit född med den.
  Det lyste om den och den gjorde mig lycksalig.
  Och färgerna – färgerna!
  Den bruna – för jorden vi ärvt.
  Den vita – för den tusenåra freden.
  Den röda – för det pulserande livet och den ljuva kärleken.
  Den blåa – för det brusande havet och den ändlösa himmelen.
  Den gula – för den värmande och livgivande solen.
  Den gråa ­ – alla färgers moder, den färg som får vardagen att gå och längtan till helgen att uppstå.
  Och till minne av och som en som en lovprisning av denna unika händelse kommer jag tillsamman med alla hugade varje år den 19 juli att fira en högtid kallad Larsmöss. Men mera om arrangemangen runt detta firande när vi möts nästa gång.

  Mæ råkes

PS. För den som ännu inte sett mig iklädd denna Lars-mössa är det bara att gå in på min Facebooksida och med hjälp av min profilbild beskåda undret. DS



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar