Kommer någon minut för sent
ner till Badhusparken där några just sprungna ur artistmyllan och några mera rutinerade
scenhjältar tänkt sig Kjellsortera.
Känner igen några i kompbandet: gitarristen Johan Arveli, trummisen
Björn Höglund och Per Wiklander på keyboard och dragspel. Basistens är jag mera
osäker på.
Annika Norlin har just inlett med att leverera Kjells otäcka tendens, en lite krypande
betraktelse över att allt kanske inte är som det borde vara, ett tema som ofta
återkommer i och mellan raderna i hans texter.
Självaste Lars Winnerbäck träder in på scenen och tar oss med till Genesarets sjö. Tillbakalutad utan att
ens ha tagit av sig jackan seglar han sjövant över låtens vatten.
Ellen Sundberg, den redan så scensäkra och självklart närvarande
Bjärmetjejen, hjälper filosofen Höglund att än en gång vänja sig vid tristessen med
hjälp av låten med den snarlika titeln. Vilken kraftfull och vacker röst hon har.
Maritza Horns välkända dotter, Melissa, tar oss med på Kjells första begravning, en vågad text för
olyckskorpar men inte för Rossösonen, som väl aldrig ryggat för att utmana ödet
i sin jakt på livets och dödens hemligheter.
Stefan Sundström tar sig an en häxprocess
som aldrig vill ta slut. Vers efter vers, likt en profan pastor, redogör han,
med hjälp av Höglunds proppfulla text, för fenomenen hackkyckling, mobbning och
häxprocess, människans alltid återkommande tendens att förenkla livet i, vi och
de, vem som är god och vem som är ond, vilka som ska få finnas och vilka som
ska bort. Människans tyngsta ok om man så vill.
Johan Johansson, som sköter mellansnacket uppe på scenen och Kjells
spelkompis från förr, öppnar och visar oss innehållet i Höglunds egen Pandoras ask och med Melissas mamma
Maritza får vi följa med till Provence, en
soldränkt, valsgungande och kärleksfylld resa.
Det böljar, det river, det skaver, det smeker – och det är skönt.
Sedan finns det bara ett sätt att toppa
föreställningen. Och så blir det.
Kjell Höglund himself kommer tillsammans med alla
deltagande artister in på scenen för att tillsammans med kompbandet berätta om hur det låter när de ligger med varandra i
våningen ovanför.
Som det spelas och sjungs, som det svänger, som
det spritter.
Förunderligt.
Efteråt, när denna vackra och träffsäkra
hyllning av Kjell Höglunds livsverk är över, känns det som om man skulle velat
vara med där uppe på scenen. Varit med mitt i avslutningen. Vilken känsla det
måste ha varit.
Mæ råkes
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar