Pages

lördag 4 november 2017

Nu återstår bara fönsterbrädor att vårda och ta hand om

Den som påstår att jag har gröna fingrar ligger risigt till. För en större lögn har aldrig förr uttalats i vårt universum. Jag kan tänka mig, om nu ändå någon försöker sig på den lögnen, att riksdag och regering då kommer att sammankallas för att eventuellt återinföra dödsstraff. Efter detta kommer landsförräderi att betraktas som en bagatell och något som domstolsväsendet endast i nödfall befattar sig med. De har ju fått dödslögnen att förhålla sig till.
  Jag har försökt att sköta mina blommor.
  Jag har vattnat dem varje dag, varannan, var tredje, var fjärde, var femte och var sjätte, var.... 
  Jag har försökt med både, timslånga, veckolånga, månadslånga och årslånga vattningsuppehåll.
  Jag har bytt mull, gödslat, satt om och sprayat dem med olika intervall, med det renast vattnet, den dyraste superbiodynamiska gödseln, den mest ekologiskt dubbelt kravmärkta mullen, och allt detta i de senaste datoriserade hi tech-krukorna jag lyckats få tag på. Jag har till och med försökt fjäska för dem genom att prata dem till rätta.
  Men förgäves. Efter högst två månader har de gett upp, vissnat och flyttat ut.
  Med den största odlingsbitterhet och bevattningssorg man kan tänka sig i mitt hjärta har jag då varit tvungen att förpassa den mull de så tragiskt lämnat efter sig ner i soppåsen.
Optimistisk har jag trots detta vid nästa besök i livsmedelsbutiken ändå inhandlat nya fräscha lovande växter, men bara för att konstatera att även dessa, efter bara några veckor i min vård, gått samma traumatiska öde till mötes.
  Jodå, jag har några köpt plastblommor, och de klarar sig än så länge ganska bra, men den senaste tiden har jag tyckt mig märka att de börjat tappa sin lyster, och, ja – sloka.
  Ni förstår att jag så smått börjat fundera på någon annan hobby än blomskötsel, och sist jag hejdlöst fällde mina tårar över en död växt, dök gråstensamling upp som alternativ. I alla fall till att börja med.
  Först samla enkla vanliga gråa stenar som man kan finna lite varstans och sedan kanske smyga sig in på stenar av annan sort och färg. Men verkligen ta det lugnt med utvidgningen av sortimentet så att inte de nya sorterna surnar till och även de blir gråa. Jag har ju vissa erfarenheter av alltför brutala och djärva svängar i blomodlingsbranschen.
  Men jag tvekar. Mitt hobbysjälvförtroende är kört i botten.
  Kanske återstår endast att, med största möjliga omtanke och omsorg, vårda de svarta stenfönsterbrädor som numer gapar tomma i mina fönster.
  Försiktigt putsa dem varje dag, eller varannan, eller var tredje… smörja in dem i dyra orientaliska oljor, mycket dyra till och med, de dyraste kanske… förstärka deras upphängning genom att byta ut deras trista järnkonsoller mot konsoler i silver… nej, i guld… men okej då, konsoler i hundraprocentig platina… och börja prata med dem på den vackraste franska jag kan uppbåda… eller på stabil marschtålig tyska… eller till och med på allas våra språks ursprung – latin, och nu tänker jag på det perfekta och oförvanskade latin som talades 500 år före Kejsare Augustus levnad…
  Jag skulle till och med kunna tänka mig att hyra en lägenhet till bara för att de skulle slippa höra mina hummanden och grymtningar på mornarna och i lugn och ro få spegla sig i det sken som morgonsolen kan skänka dem, i ensamhet få njuta av regnstänket mot rutor och fönsterbleck… och alltså en gång för alla få slippa mitt förnumstiga svamlande med dem på latin…
  ”Vem är sten, vem är grå, levande konsoler… ”


  Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar