Pages

lördag 4 november 2017

90-60-90 byttes ut mot 2.202 till döds misshandlade kvinnor

– Mina mått är 2.202 rapporterade fall av kvinnomord.
– Mina mått är 82 kvinnomord och 156 mordförsök hittills i år.
– Mina mått är 3.114 kvinnliga offer för människohandel sedan 2014
  Orden är Camila Cancobas, Karen Cuetos och Romina Lozans, tre av deltagarna i årets Miss Peru-tävling. Men även de övriga 20 skönheterna informerar publiken om tillståndet för kvinnorna i landet.
  Och inte nog med det:
  De visar upp bilder på misshandlade kvinnor och förslår förändringar i landets lagarstiftning, för att komma till rätta med det dolda, eller snarare accepterade och negligerade, förtryck av kvinnorna som finns överallt i Peru.
  Vilken sensation!
  Alla tidigare år har kvinnor i alla (tror jag) skönhetstävlingar läst upp sina kroppsmått när de presenterat sig.
  – Jag heter Lisa Gonzales och mina mått är 90-60-90, har det kanske ekat ut över publiken. Och så vidare.
  Men nu har #metoo även nått skönhetstävlingarna. Även där säger kvinnorna ifrån och blottlägger de villkor som många av dem tvingas leva under.
  Jessica Newton, arrangören av tävlingen, var den som tog initiativet till denna ”revolution”-
  Jag hoppas att dessa sanningar inte bemöts med dolda repressalier mot och/eller förhållningsorder till framtida deltagare i dylika tävlingar, utan att de peruanska männen, och för övrigt alla män i världen, börjar diskutera och snabbt inser att en riktig ”machoman” alltid behandlar en kvinna med respekt.  Och lagstiftningen ska utgå från detta faktum. Punkt!
    Mæ råkes
    PS. Har public service uppmärksammat denna nyhet eller försvann den i Trump-bruset? Jag läste den i DN. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar