Pages

lördag 2 februari 2013

Glöm inte det du borde minnas


– Ja, men vi ses.
  – Ja … och då måste vi … frasens slut drunknade i tågbruset och efter tjugo sekunder var både han och tåget uppslukade av en annan framtid än min.
  Vad var det han hade sagt där i fönsteröppningen när tåget avgick? Det som jag inte hade hört?
Det lät som om det var något kul; det fanns en spännande framtid i hans tonfall, någonting nytt, kreativt … Jag måste ringa honom innan han glömde vad det var.
  Jag slog hans nummer, men inget svar, ingen kontakt. Jag försökte igen men även denna gång ville det sig inte. Kanske telefonskugga.
  Tänk om han glömde det som han ropet, det som nu föreföll mig alltmer viktigt.
  Då kanske man skulle bli tvungen att gå tillbaka till ursprungssituationen för att han skulle minnas. För det vet väl alla att det är ett bra sätt att komma på något man glömt; man återvänder så att säga till ”idéplatsen”
  Framför mig såg jag hur vi rekonstruerade scenen:
  Alltså. Han skulle köpa en biljett till Brunflo, fast för säkerhets skull kanske det skulle vara en biljett till samma plats som den här gången; han skulle alltså köpa en biljett till Sundsvall.
  Kanske måste det också vara samma väder, samma temperatur, för att minnestricket skulle fungera. I så fall måste det vara vinter, sju grader kallt, lite västlig vind och snö i luften. Jag undrade om det måste vara samma typ av tåg, med lika många vagnar, samma nummer på vagnen han åkt i och på den reserverade sittplatsen?
  Hur var det med kläderna? Skulle både han och jag behöva ha precis samma som vid ursprungstillfället?
  Sedan uttrycket i våra ansikten; jag med den lite förvånade, undrande blicken och han med en entusiastisk sprudlande blick och orden ur hans mun som bara kämpade för att nå mig.
  Skulle det gå? Skulle det vara lönt?
  Tänk bara att få tag på ett likadant tåg med lika många vagnar, samma vagn, samma sittplats, samma väder, samma kläder, samma uttryck. Och allt vid samma tillfälle. Det där med att synka vädret med rätt tåg och antal vagnar skulle komma att kräva en del arbete. Både mutad tågpersonal och hundraprocentiga väderleksprofeter dök upp i min skalle.
  Sedan kläderna. Med tanke på att min vän, Sture heter han förresten, ofta brukade glömma eller på annat vis slarva bort sina kläder, skulle också det kunna bli en svår uppgift. Ett flertal besök hos secondhandbutiker, som Myrorna, Bikupan och vad de nu kan heta, kom för mig. 
  Sist men inte minst uttrycken. Att ta lektioner hos någon dramapedagog skulle vara helt uteslutet. För det vet väl alla att teater är ett sätt att låtsas. I skådespelaren finns inga äkta känslor, utan spelade.
  Men när Stures idé med nöd och näppe undslapp mig då var det på riktigt.
  Alltså skulle vi båda vara tvungna att komma i samma stämning som vi var strax innan tåget gått. Och för att det skulle kunna inträffa krävdes det i princip att vi tog en repris på vad som hade hänt under hela helgen innan.
  Han skulle vara tvungen att anlända 19.27 på fredagen till Östersunds Västra, vi skulle äta middag hemma hos mig, ta några öl, se den klassiska Stones-dvd:n, gå och lägga oss.
  Han skulle bli dålig på natten och vara tvungen att gå upp och spy, vilket han trodde berodde på räksalladen som han köpt i Gävle, och alltså skulle han även nästa gång vara tvungen att köpa dålig räksallad i Gävle. En försäljare, som konstant säljer dålig räksallad i Gävle, hur hittar man en sådan?      
  Och hur dålig måste räksalladen vara?
  Att Sture själv skulle ha med sig dålig räksallad var inte att tänka på. Då skulle det inte kännas äkta och han skulle helt komma in i fel stämning redan innan han anlände. Inte bra.
  På lördagen skulle vi besöka Clas Olsson, köpa ett armbandsur, fika på Krikelin, köpa en     
 Gammeldansk på Systemet, gå hem och laga Chicken curry, lyssna på diverse klassiker på Spotify och besöka en musikkonsert på Gamla Teatern. 
  Besöket där innebar ett nytt problem. På Gamla Teatern hade Sture, strax innan vi skulle lämna stället, nämligen blivit provocerad av en överförfriskad kvinna som ihärdigt påstod att han var ett svin som lämnat henne ensam med två små barn.
 Hur skulle man kunna få tag på henne, få henne att minnas tillfället, hälla i henne tillräckligt med alkohol, sedan få henne att glömma det hon mints, för att än en gång få henne provocerad genom att tro att Sture lämnat henne ensam med två små barn? Eftersom vi sedan fram på småtimmarna suttit och ältat kvinnans beteende, var det helt nödvändigt att just den episoden återupprepades. Utan den skulle den rätta stämningen definitivt inte infinna sig. Man kan säga att räksalladsscenen och  provokationsscenerna var de centrala under hans vistelse i Östersund. 
  På söndagen hände inget komplicerat mer än att Sture råkade slå sönder en av mina tallrikar när vi åt avskedsmiddagen, men eftersom jag har många av samma sort skulle det inte vara svårt att upprepa.   
  Som synes var det en del att stå i innan rätt avskedsstämning skulle vara för handen så att vi skulle kunna få chansen att få Sture att minnas de magiska orden, som jag inte uppfattat.
  Men tänk om jag då, just i avskedsögonblicket när tåget börjar accelerera, inte skulle kunna anlägga rätt min, utan kanske skulle se mer förväntansfull än undrande ut, och om Sture skulle klanta till det och höja sin röst för mycket så att jag skulle kunna höra det han ropade … ja, då skulle allt vara förgäves.    
  Han skulle i alla fall inte kunna komma på vilken den där briljanta idén var som han en gång ropade till mig.
  Just då ringde min mobil. Det var Sture.
  Innan han hann säga ett ord:
  – Vad var det du skrek om, just när tåget gick, det lät som om du hade kommit på något kul, en bra idé? Jag kunde inte höra vad du ropade.
  – Ähh, va då? Vad menar du? Det var väl inget speciellt … jag kommer faktiskt inte ihåg. Hurså?
  – Ja, men …
... men jag förstod att det inte var någon idé. Han hade glömt. Och nu såg jag framför mig hur rekonstruktionen, trots alla vedermödor den skulle innebära, måste sättas i verket.

  Mæ råkes



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar