Min bäste kompis
Tage var besatt av att spela schack. Så fort han kom åt sprang han till skolans
uppehållsrum och försökte lösa det schackproblem som han där varje morgon hade
ställt upp på ett schackbräde. Han funderade och funderade.
”Det gäller att
hitta rätt strategi”, sa han, ”schack är ett strategispel.” Och till slut,
efter mycken tid och tankemöda, kom han oftast på lösningen på det aktuella
problemet.
Tage
blev alltmer besatt. Han köpte till och med ett minischack som han kunde
smussla med sig in på lektionerna, och så fort han fick tillfälle såg man honom
sitta med det i sitt knä och fundera på någon ”öppning”(början på ett parti)
eller något schackproblem.
Nu
hände det sig att schackspelande blev en fluga i vår klass. Med tiden hade alla
ett litet minischack som de smugglade med sig in på lektionerna. Vilken vi än
hade dröjde det bara några minuter innan alla satt med schackspel i sina knän
och funderade på någon genial bondeöppning, ett tornslutspel eller vilket drag
som var det bästa för att slå bänkgrannen i dagens parti.
Och
lärarna blev rasande. Det infördes förbud mot schackspel på lektionerna. Om
någon blev påkommen fick han eller hon en hemanmärkning och elevens föräldrar
blev kallade till rektorsexpeditionen för ett allvarligt samtal.
Något
som kan liknas vid dagens säkerhetskontroller på våra flygplatser infördes
inför varje lektion. Eleverna kroppsvisiterades och nåde den som blev påkommen
med att försöka smuggla in den minsta lilla bonde eller löpare. Varje dag stod
en lång kö in till rektorsexpeditionen av avslöjade schagglare(en term som
myntades redan efter tredje fallet) i väntan på utskällning och samtal till
föräldrarna.
Smygspelandet
fortsatte dock oförtrutet och sätten att smuggla in schackpjäser i klassrummet
blev alltmer sofistikerade.
Lill-Berra
gjorde urgröpningar för ett antal pjäser i sidorna i sin SO-bok, Klasse gömde
några i de för stora skor som han lånat av sin far.
Yvonne
satte ringar i två svarta hästar, satte dem i öronen och hävdade med en dåres
envishet att det rörde sig om absolut normala örhängen när hon passerade
incheckningen, att hon varje dag kom med två nya pjäser dinglande i örsnibbarna
fick dock säkerhetskontrollant och tillika mattelärare Eveby att muttra något
om konstiga sammanträffanden.
Maggie
som tidigt var osedvanligt välutvecklad hade inga problem med att få ner ett
torn, två bönder, en kung och en drottning i sina C-kupor. Nog för att
fysiklärare Andersson gärna hade gjort en närmare visitation av hennes behå, men
att bli så nitisk hade säkert inte accepterats av tillsynslärarinnan fröken
Cederhök.
Samtidigt
som schagglingen tilltog ökade också beslagen av pjäser och snart låg en
ansenlig mängd av dessa i nämnda fröken Cederhöks kassaskåp.
Men
ingenting kunde minska vårt schackintresse.
Därför
ordnades det föräldramöten om vådan av för mycket schackspelande på skoltid;
läsförmågan skulle försämras, betygen skulle sjunka, eleverna skulle bli
kriminella. Kort sagt: Sveriges
framtid som industrination stod på spel. Det fanns ingen hejd på de hot som
schackspelandet innebar.
Men
det fanns inte bara motståndare till schackflugan.
Många
föräldrar påpekade att schackspelandet fått deras barn mera intresserade av
skolan; det var lättare att få i väg dem på morgnarna och på kvällarna visste
föräldrarna vad de höll på med.
Vår
bildlärare, Åke Mört, påstod att schackspelandet var ett genialt verktyg för
elever att lära sig kritiskt och självständigt tänkande. Han ansåg att
schackspelandet på sikt skulle kunna skapa en helt ny kreativ människotyp, vars
betydelse för framtidens samhälle var ovärderlig. Han förslog till och med att
skolan skulle inrätta regelrätta schacksalar och att schackstrategier borde
införas som obligatoriskt ämne på schemat. Dessutom hävdade han att man med
schackspelande lärde sig en massa ovärderliga kunskaper som inte gick att mäta.
Riktigt vilka dessa var kunde han dock inte med säkerhet säga, men han var helt
övertygad om att det var så.
Och
så pågick diskussionerna där båda sidor försökte trumfa över motståndarens
åsikter om schackspel.
Så
småningom hade de flesta i min klass blivit så bra på schack att de kunde spela
utan vare sig bräde eller pjäser. Vi spelade så att säga visuellt, vilket
innebar att man hade det aktuella partiet i huvudet och kunde visualisera alla
drag.
Detta
blev dödsstöten för alla säkerhetsarrangemang kring schackspelandet: för hur
upptäcker och stoppar man ett tänkt schackparti i två elevers hjärnor. Att vi
dessutom införde ett kodspråk baserat på periodiska systemet för varje
pjäsförflyttning gjorde att vi helt ostört kunde göra våra drag under alla
lektioner; H2O innebar till
exempel att man flyttade högra hästen två steg till vänster och ett steg
framåt.
Men
vårt schackspelande fick givetvis återverkningar på våra betyg. Vi lärde oss
allt mindre av de ämneskunskaper det var tänkt att vi skulle lära oss och på
proven lyste stjärnresultaten med sin frånvaro. Detta kan man säga blev
kontentan av vårt idoga schackspelande.
Men
– vi blev ju väldigt duktiga på att spela schack.
Mæ råkes
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar