Pages

lördag 23 februari 2013

På irrande stigar vi styrde vår färd från Glöte


Glöte, fredag 21.36
Den kvinnliga reportern från tidningen Härjedalen är entusiastisk.
  Före gigget har hon tagit ett foto på mig sittande med två paranta damer ur publiken på var sin sida.   
  Efter gigget vill hon så gärna ha ett foto på mig med ”Jons”(figur som under spelningen figurerat i låten ”In på kioska”) Länstidningskeps på mig. Den ska sitta helt snett så att namnet Länstidningen verkligen syns. Och när hon ändå håller på kallar hon in hela bandet som inramning. Sedan bränner hon av ett antal närbilder på mig och avslutar med snack och bilder på några som suttit i publiken.
  Ilastning och hemfärd.
  Jag ska inte säga vem som kör, men så mycket kan jag avslöja att det inte är jag, Lars E, Bosse eller Gustav.
  Bosse och jag sitter och spelar Quizkampen, samtidigt som han håller ställningarna mot Lars E i Wordfeud, ett spel som före den digitala eran kallades Alfapet. Gustav slår på sin pannlampa och fortsätter med Zlatanboken, som han lånat av Lars.
  ”Chauffören” tar till vänster vid Linsell-baren och sedan bär det raka vägen av mot Östersund. Två och en halv timmes körning, vi borde vara framme vid tolvsnåret.
  När jag än en gång tvålat till Bosse i Quizen och han sitter och funderar på nästa ord i alfapetkampen mot Lars, kommer Gustav med den lysande idén om att han ska läsa högt ur Zlatanboken. 
  Han ska ta avsnittet som beskriver hur huvudpersonen kommer över ett visst rosa hus på Limhamnsgatan.
  Förväntansfulla hör vi honom läsa den berömda episoden, som börjar med att Zlatan, i början av sin karriär, helt begeistrad ser huset, och hur han sedan, när karriären tagit fart, oanmäld besöker huset och meddelar husets ägare att ”de bor i hans hus”.
  Gustav är en god läsare. Det är väl bara det dialektala inslagen som haltar lite, eftersom man då lätt kan få för sig att Malmö ligger någonstans i Småland. ”Jag tyar icke, Kristina” för att citera Lars E. ­
  Plötsligt passerar vi en skylt som säger något om Tännäs och Lars E hojtar till:
  – Men ”chauffören”, har du kört fel? Vi är ju snart i Norge.
  Boktipsstämningen är som bortblåst. ”Chauffören” skruvar på sig lite och försöker förstå vad som gått snett, eller snarare vad som inte gått tillräckligt snett; han har missat en avfart.
  Bosse trycker fram sin GPS-funktion på sin Iphone och meddelar att vi har trettio mil kvar till Östersund.
  Trettio mil! Hur är det möjligt? Är vi i Mora, eller?
  Han ”tar en annan väg” med sin GPS och vips har vi bara tjugo mil kvar.
  Tystnad, omtag. Vändning av ekipaget. Tillbaka, tillbaka, tillbaka. Tankning i Hede. Nattradio.
  Gustav hoppar av och in i sin Saab utanför Antikt och begagnat i Brunflo, Lars E hoppar av och in i sin röda Volkswagenbuss utanför Estrad Norrs lokaler, vid före detta Folkets Hus, jag hoppar av vid Gosefoten och ”chauffören” och Bosse kör hem till sina kvarter.
  Klockan 01.30 kryper jag äntligen ner i min säng i Östersund och somnar.
  Sammanfattning:
  Tur att vi fick en spelning I Glöte så vi fick upptäcka att det finns tålmodiga chaufförer, fungerande GPS i Bosses Iphone och skånska smålänningar från Södertälje. 

  Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar