Pages

söndag 17 februari 2013

Kommande vecka: Lars Persas jämtländska ”World tour”


I morgon bär det av. Lars Persa drar iväg på en veckas jämtländsk ”World tour”. Med sig har han Bo Lindberg, Lars Ericsson, Gustav Hylén och Tomas Nyqvist.
  Varför jag är benägen att kalla den ”World tour” är inte för att den innehåller spelplatser som Ullevi, Wembley Arena eller Madison Square Garden, utan för att jag är beredd att spela för vem som helst varhelst han eller hon kommer ifrån.
  Dyker det upp en banjobärande redneck, en blåblusad rumänska, en pizzaälskande vietnames, en swahilitalande japanska, en stövelklädd somalier eller en alldeles förtrollande ljuv och vacker brasilianska så är det helt okej för mig; alla är välkomna. Bara de håller sina käftar, jublar och applåderar vid rätt tillfällen och tigger om extranummer; det vill säga uppträder som en publik ska. 
  Okej då, kvinnor, får, om de nu anser sig ha alltför många, slänga upp trosor på scenen. 
  Men kalsonger. Nä, där går gränsen; jag köpte förresten ett gäng på Dressman igår. Och du som nu fick någon dum idé om långkalsonger, glöm den!
  Vart går då färden, turnén?
  Vi inleder med två skolgigg: måndag Palmcrantz kl 13.00 och tisdag Wargentin kl 10.00.
  Den första är både en premiär och en hemmamatch vilket gör att nervositeten för min del kommer att ligga på topp. Risken finns ju att någon elev kommer fram till scenen och frågar om han eller hon kan få ledigt sista timmen eftersom han eller hon har ”ett viktigt möte”. Eller att någon kommer fram och börjar bråka om varför han eller hon bara fick ett D på senaste uppsatsen.
Nä, jag får nog läsa om valda delar av Keith Richards memoarer och se hur han på sin tid löste sina nervproblem; vad jag minns hade han en del uppslag att komma med.
  Wargentinsgigget blir också en prövning.
  Vem tusan vill rocka loss klockan tio på morgonen? De flesta elever har ju knappt hunnit logga in sig på Facebook vid den tiden. Att då få se dem hoppa sönder Wargentinsaulans stolar är väl något bara Mick Jagger kan hoppas på. Detsamma gäller säkert stormning av scenen med tillhörande hysteriskt skrikande tonåringar, batongsvängande scenvakter, krossade förstärkare och helikopterflykt.
  Nä, min målsättning får bli att försöka hålla eleverna vakna i 45 minuter. Jag kanske kan tipsa om något häftigt Youtube-klipp som de kan titta på om de skulle tycka att konserten blir för seg.
Eller också kan jag lägga in några överraskande upplysningar i mitt mellansnack så att de hela tiden sitter och väntar på vad han härnäst kan tänkas vräka ur sig.
  Tankar och funderingar som:
  ”Sa han verkligen att han under sin gymnasietid hade förfört rektorns fru i kartrummet?” eller ”Är det verkligen sant att han helst går omkring i högklackat, turkosa tights, minimal topp och röd basker?” brukar kunna hålla den mest rastlängtande tonåring alert.
  Hur det går och gick med min turné kan du under den kommande veckan läsa om här på min blogg.

  Mæ råkes 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar