Pages

onsdag 20 februari 2013

Blodvite och vardagens hjältar i Laxsjö


Laxsjö, tisdag kväll 18.20. 
  Musikerna och jag kivas om vem som ska bära in grejorna, plötsligt slinter jag och ett hörn på en baskaggelåda, som Bosse bär, träffar min panna och håller så när på att krossa mina glasögon.
  Blodvite uppstår, ja, nästan i alla fall. Glasögonen håller, och efter en resolut redesign från min sida går de åter att använda. Tur.
  Inför spelningen uppstår diverse diskussioner om att ligga i framkant eller baktakt, men då får det vara nog:
  – Bestäm dæ! Je bryr me int, säger jag och går och tar en kopp kaffe.
  Ibland måste man säga ifrån, sätta ner foten.
  Och i det ögonblicket går mina tankar till det Keith Richards skrev om turnélivet i sin memoarbok.
  Nu förstår jag honom; lite Jack Daniels, några groupies och något sönderslaget hotellrum på det här, så infinner sig den absolut rätta turnékänslan. Jag börjar så smått hoppas. Få se nu, var är brudarna …?
  Men före vårt framträdande kommer morgondagens artister upp på scenen, de som inom en snar framtid kommer att delta i ”Idol”, ”Musik direkt” och andra musiktävlingar. De som, om de får rätt stöttning, på sikt kommer att dra in miljarder till det lilla konungariket Sverige.
  Redan nu stöttas de av de Krokoms kulturskolas entusiastiska musiklärare.
  Det är inte frågan om att prestera över sin förmåga, slå världen med häpnad, utan att pröva hur det känns att stå på en scen, få välförtjänta applåder för sitt mod och på darrande ben, lycklig lämna scenen och tänka: ”nästa gång ska det gå ännu bättre”.
  I bakgrunden eller bredvid står de lokala vardagshjältarna och ackompanjerar och stöttar med milda tillrop. Om någon råkar komma av sig lite, ser de bara lugnt på honom eller henne med blicken: ”du är okej ändå”, och han eller hon lugnar ner sig och fortsätter.
  Lika nervös var jag också för tjugo år sedan, när jag på skälvande ben för första gången äntrade scenen. Jag fick ingen stöttning av någon musiklärare, men väl av skickliga lokala musiker; en annan kategori av vardagens hjältar.

  Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar