Pages

tisdag 3 mars 2015

Tre steg i en driva tillbaka mot då


Som om hösten. Men i början av mars. 
  Jag fick för ett ögonblick för mig, när jag gående lämnade Östra station i Umeå, att jag befann mig i slutet av oktober. Och att jag egentligen var på väg hem till den studentlya på Fysikgränd där jag huserade under en del av sjuttiotalet.
  Som om mitt liv, i fyrtio år bara varit en dröm, och att jag nu skulle fortsätta det liv som då, 1975, frusit fast i tiden, men som nu, på grund av den milda vintern, höll på att tina fram.
  Jag var tjugofem, höll på att utbilda mig, föreläsningar och inlämningsuppgifter väntade, det fanns presumtiva studentpartners att snegla på, kolla in … en oändlig framtid av möjligheter var i sikte.
  Det var plötsligt en oerfaren, ung och lite nervös Lars som gick där.
  Och jag ställdes inför ett val.
  Anamma den just då upplevda verkligheten eller låta allt sjunka tillbaka till nu. 
  Svänga av och styra mina steg mot Fysikgränd 5D, sätta nyckeln i låset och ta korridortrappan upp till mitt gamla studentrum.
  Eller fortsätta mot den destination som jag hade hela dagen styrt kosan mot?
  Komma in i värmen på 5D och höra Niel Youngs Heart of gold strömma ut från rumsgrannen Torgnys öppna dörr. Knacka lätt på dörrkarmen och fråga om det passade att jag kom in och snackade lite skit. Eller om han hade något viktigt för sig. Hänga en stund, som ungdomarna i dag säger.
  Eller sträva på i blasket, gruset, modden som täckte den väg som ledde mot en lägenhet i dagens Umeå? Där de revolutionära idéerna blivit omoderna och växthuseffekten knackat på. Där drömmarna om ett rättvisare samhälle inte längre fanns högst upp på agendan. Där man förfasade sig över IS:s brutala regim.
  Erkänna att idag inte var igår. Och att då alltid skulle vara då. En svunnen tid. En försvunnen tid.
  Men jag svängde, styrde mina steg mot Fysikgränd.
  Jag var i dået. Och bara tjugofem. Nu skulle här komma ett nytt liv, ett liv utan misstag, eller i alla fall utan de misstag som mitt förra liv innehöll. Jag gjorde upp framtidsplaner på den moddiga gång- och cykelbanan. En chans till. Det kändes otroligt.
  I ivern fick jag för mig att gena över en liten driva, för att komma fortare fram till då. Men det skulle jag inte gjort. Drivan var djupare än den såg ut och dess snö porösare, och bara efter tre stag satt jag fast i den. Fukten från drivans snö började genast tränga in genom mina jeans. Då hörde jag en röst bakom mig:
  – Vad håller du på med? Inte kan du väl gena här, det har aldrig gått. Förresten är du på väg åt fel håll. De andra kommer inte att vara där.
  Jag vred på mig och såg på den man som uttalat orden. Han såg väldigt ordinär ut, så ordinär så man inte kunde få något grepp om hur han egentligen såg ut. Eftersom han hade huvan på sin jacka uppfälld, kunde jag inte alls se hans ansikte. Hans kroppsbyggnad liknade min:
  – Vad menar du? sa jag. Hur kan du veta det? Det känns som om det ska gå bra. Som om jag ska bli den första att lyckas med att göra om min resa. De andra kommer att var där. Jag känner det på mig.
  – Nej, nej, nej. Det är bara vad du inbillar dig. Varför tror du att du fastnade i drivan?
Ta tre steg bakåt i samma fotspår som du tagit så tar dig ut på vägen.
  – Okej, sa jag, och tog de tre stegen baklänges tillbaka ut på cykelvägen. Men när jag vände mig om för att fortsätta samtalet med mannen, var han borta.  
  Och åter var det den första mars 2015 och jag skulle till en lägenhet på Berghem i Umeå.
  Men i drivan kunde jag se mina fotspår.
  Jag hade varit på väg. Åt ett helt annat håll. Till en helt annan tid. Till ett helt annat liv.

  Mæ råkes

– 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar