Konst kan vara, att
så exakt som möjligt avbilda den verklighet som finns runt omkring oss: gryningar,
skymningar, solskensdagar på stranden, månens sken över fälten i natten, det
bullrande kroglivet, de tysta korna i ladugården, ungdomarna vid dansbanan,
barnen i sandlådan.
Exaktheten avgör tavlans kvalitet.
Alla känner igen sig. Som att titta på ett
fotografi. Fast det är en målning. Kanske har någon målat av ett fotografi?
Exakt. Går inte skilja från fotografiet. Skickligt.
Men intressant?
Att exakt avbilda utesluter ofta pessimistiska
motiv: ett litet barn som blir agat, en afghan som svälter, en kvinna som våldtas
och förnedras, en förstavärldskrigssoldat som springande störtar in i döden, en
antilop som slukas av en hungrig krokodil, två ungdomar som blir påkörda av en
vårdslös rattfyllerist. Och så vidare.
Inga motiv som folk vill ha på väggen i hemmen.
Möjligen hängs de i någon offentlig byggnad i
propagandistiskt syfte:
Se hur det kan gå om du gör ”fel”! Se dig för,
tjejen och grabben. Se upp med vad du tar dig för.
Eller som vill väcka människor att agera:
Se hur verkligheten är. Ska det få fortsätta?
Vi måste göra något. Nu. Du också.
Sedan finns det andra motiv, de udda motiven. Också
de avbildade precis som de ser ut i vilken betraktares ögon som helst. Men ändå
mer än exakt.
Konstnären avbildar en situation som
förefaller helt, nästan överdrivet, vanlig, men med sådan exakthet att den på
ett annorlunda sätt väcker frågor hos betraktaren.
Varför denna bild? Jag vet att tillvaron i
vissa stunder och miljöer kan se ut så? Jag förstår det. Varför avbildar du just
det? Och varför så exakt? Finns det en hemlighet i det du avbildat?
Förundrad står man, eller i alla fall jag, där
och kan inte riktigt komma underfund med det som skulle kunna vara idén bakom
målning. Och varje gång uppstår samma förundran. Det finns något i bilden som
inte går att ta på, förklara. Något som ständigt finns där, och som återkommer
varje gång man tittar på den. Man kan inte låta bli att förundras. Eller irriteras.
Man kommer inte undan
Peter Tillbergs tavla Blir du lönsam, lille vän? är en sådan tavla.
Den har nog de flesta sett. Den brukar finnas
med på omslaget eller inne i litteraturantologier.
Den gestaltar en klass sedd ur lärarens
synvinkel, lite snett uppifrån. Ett antal elever som sitter i snörräta rader i var
sina bänkar och tittar rakt fram mot läraren.
Ingen av dem ser
glad ut, alla har en ganska uttryckslös, för att inte säga, resignerad uppsyn.
Det verkar som om inte någon av dem har något spännande att se fram emot. De
förväntas sitta där i sina bänkar och lyssna på vad som sägs av läraren, för
att sedan bege sig ut i arbetslivet – och bli lönsam. För någon annan.
Alla som gått i skolan för fyrtio eller femtio
år sedan, eller sett skildringar från den tiden, känner igen sig. Så var det
då.
Det är just detta som är det geniala med
målningen; den föreställer exakt ett klassrum med elever som det var en gång.
Men så fort man ser den, och om man också någon gång deltagit i en mera aktiv
lärandemiljö, kommer frågorna:
Var det verkligen på detta vis i det klassrum
som jag först kom in i, eller som jag sett i en film? Det ser ju inte klokt ut.
Ett gäng apatiska elever som väntar på att kunskapen ska serveras:
– Gapa och svälj. Tugga väl. Vi serverar olika
rätter olika timmar. Vi, skolan, bestämmer matsedeln.
Var är glädjen? Fanns det ingen sådan? Hur
stod eleverna ut? Sorgligt.
Men kanske nödvändig då? För att världen
skulle kunna gå framåt. Utvecklas.
Och allt som inte finns med på tavlan, men som
känns i den. Dumstruten. Linjalen över fingrarna. Luggandet. Hånet över
okunskapen. Arrogansen. Översitteriet.
Och hur är det i dag?
Man har ju hört. Barnen som vägrar äta av
kunskapens äpple utan kastar det i huvudet på läraren:
– Ge oss något kul i stället. Vi vill inte få
kunskaperna prackade på oss. Vi vill tänka själva. Med våra tankar, inte era.
Två tider möts. Den så kallade moderna skolan
och den ur filmen Döda poeters sällskap.
Det krävs mycken kunskap, många erfarenheter
och insikter för att åstadkomma den tavlan. Det krävs också många timmars
mödosam och ibland tråkig träning i måleri, för att tavlan ska kunna förmedla
den auktoritära vanmaktens tristess och samtidigt så fröet till drömmen om förmågans
omåttliga glädje.
Det krävs kunskapens underkastelse och sedan –
den konstnärliga friheten.
Mæ råkes
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar