Sven-Bertil Taube
och Göran Fristorp har mönstrat på.
De lägger ut från
scenen på Gamla Teatern klockan nitton på fredagskvällen.
De två matroserna ska
komplettera varandra. Men förutsättningarna är väl inte riktigt de bästa; den
förste är en van seglare medan den andra har relativt liten erfarenhet av
böljorna de blå.
Och visst, de vill
åt samma håll.
Men det är bara en
som håller i rodret och berättar om vart det bär av. Den andre har fullt upp med
att beklaga sin hamnlöshet och lyssna på hur vinden blåser.
Skutan seglar så
länge den seglar, det här går nog bra, jag litar på min kompis, verkar Fristorp
tänka, medan Taube har fullt upp med att undvika blindskär och kastvindar.
Dock seglar skutan.
Sven-Bertil tolkar
sin fars texter på ett briljant sätt; han betonar, tar i, gestikulerar, ler,
ser bekymrad ut, dröjer någon tiondel, ökar; han både framför och är visan. Och skam vore kanske annat,
med tanke på hans rutin och påbrå.
Göran Fristorp är
ingen utpräglad vissångare. Däremot är han en utmärkt gitarrist och det är i
sina instrumentala framföranden han kommer till sin rätt. Det är också då han
njuter av scenen. Se på mig! Visst kan jag spela gitarr! Ja! Stadig kurs!
När det kommer till
hans sång känns den inte alls lika naturlig som Taubs och det är definitivt
inte visor han gestaltar, det är i stället text han med hjälp av skönsång
framför.
Inte alls en dum
skönsång, men den står i bjärt kontrast till Sven-Bertils frejdiga, exakt inlyssnande
och saltstänkta tolkningar.
Och skönsång av visor
leder ofta till att publiken får svårt att uppfatta texten, så att visornas
viktigaste essens, texten, går på grund och drunknar i tonerna.
Även Fristorps egna
texter skummar lite för lätt i jämförelse med giganten Evert Taubs och ibland verkar
rimmen i dem hämtade från kobbar inomskärs.
Göran Fristorp är
och har aldrig varit någon avancerad rimmarmatros. Jag skulle tro det beror på
att antalet texter han kapat varit alltför få och de timmar hans kämpat med
deras gäckande natur inte varit tillräckligt många. Bidevind, kryss och öppet
hav ger färdighet, som det brukar heta på sjömansspråk.
Fristorp har övat
gitarr i stället. Den har varit hans ocean. Och på scenen takterar han sitt
instrument avslappnat, säkert och med bravur så att skummet yr!
Seglatsen håller
ändå på något sätt ihop. Låtarna häver sig, sänker sig, böljar.
Fristorps
framföranden får vindarna att tillfälligtvis mojna bland måsar och skär, publiken
kan hämta andan för en stund, innan Sven-Bertil, ibland med hjälp av Fristorp, låter
dem friska i över Everts krumma sjöar och landskap.
Och människorna i konsertsalen
blir lyckliga när de än en gång, med hjälp av de två matroserna, får besöka pappa
Everts alla klassiska människor och miljöer: Sunnanö, bagaren i San Remo,
tatueraren, Kalle Scheven, Fritjof i Arkadien m fl.
Än seglar Everts
skuta, om än med lite slagsida av den förskjutna skönsången i barlasten.
Mæ råkes
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar