Pages

torsdag 18 september 2014

Ett genusparaply i Kroatien

Andra dagen på en långweekend.
  I Kroatien. På Lopud.
  Den lilla ön som på en timme nås med färja från Dubrovnik.
  Det har uppskattningsvis regnat drygt 100 millimeter mellan fyra och åtta på morgonen, och det verkar inte som det ska ge sig. Några dagar innan har det vräkt ner 167 millimeter på ett dygn i samma område.
  ”Välkommen till solsäkra Kroatien” ekar det tomt och ödsligt i min skalle.
  Vem tänkte på att packa ner ett paraply?
  Inte jag.
  Jag hade tagit vädret i egna händer och frankt konstaterat att de väderprognoser, som visade övervägande moln och regn i Kroatien de närmaste dagarna, måste vara ställda av berusade, regnälskande och enormt törstiga väderspåmän, uppfödda i Gobiöknen med en sedan årtusenden invand genetisk präglad längtan till vatten och annan fuktighet.
  Och vem behöver då ett paraply?
  Vi sitter där och hör regnet dåna på husets tak och ser hur den väg som leder upp till huset, under morgontimmarna förvandlats till en mindre bäck.
  Jag försöker förgäves få tre plus fyra att bli åtta, men vid trettioelfte försöket ger jag upp. Det fattas ett paraply för att en någorlunda torr vistelse utomhus denna dag ska kunna förverkligas. Och det paraply som fattas, är det som jag, dumdristigt och korkat, lämnat hemma i det soldränkta Sverige.
  Att hämta detta från Sverige torde varken vara ekonomiskt eller logistiskt försvarbart. Bara tidsåtgången skulle bli längre än de fyra dagar som jag och mina vänner planerat att stanna på nämnda plats. Alltså ett lose-lose projekt.
  Återstår att antingen köpa eller låna ett paraply.
  Med tanke på det magra utbud av paraplyer i de fåtal butikerna på Lopud måste det första alternativet ses som fruktlöst. Återstår det andra. Men av vem?
  De tre medföljande vännerna är det knappast lönt att fråga.
  En av kvinnorna i sällskapet får en idé:
  Hyresvärdinnan, som bor i en lägenhet inrymd i det lilla hotellet där vi bor, kanske har ett att låna ut? Sedan kunde kanske jag köpa ett nytt när vi dagen efter besöker det civiliserade Dubrovnik, där det åtminstone borde finnas en paraplyaffär.
  Vi diskuterar strategin, men bestämmer inget mer än att vi ska vänta tills regnet avtar lite innan vi lämnar vårt torra viste.
  Mitt presumtiva låneparaply faller i glömska och jag kan än en gång någonstans i fjärran förnimma en förförisk röst som smeksamt serverar sloganen:
  ”Välkommen till solsäkra Kroatien”
  Men regnet fortsätter. Och tilltar dessutom.
  Då bestämmer jag mig. Jag måste göra ett försök att få låna värdinnans paraply.
  Hon har väl ändå ingenting utomhus att göra en sådan här regnig dag?! Hon kan gott hålla sig inne.   Tänker jag i det jag knackar på dörren till hennes lilla lägenhet.
  Dörren öppnas och jag hinner inte ens uttala alla stavelser i ordet ”umbrella”, innan hon har rusat in till huset ägarinna, som tydligen också bor i huset, fått henne att avstå från utomhusvistelse den dagen och levererat ett litet men dock paraply till den stackars nödställda vikingen från Den Höga Nord.
  Hvala, säger jag på knagglig kroatiska och återvänder i triumf till mina paraplystinna vänner.
  – Va???
  – Va???
  Blir en av de två kvinnornas reaktion när jag stolt visar upp mitt byte för dem. Sedan fortsätter hon:
  – Jag var ju nyss in till henne för att låna ett paraply till dig, men då var hon helt avvisande. 
  Det är i sådana stunder jag tänker på Gudrun Schyman och hör ekot av hennes tal om könsrollsstrukturer. Och jag ställs inför en svår genusfråga:
  Ska jag låta Gudrun få ett större inflytande i världen och därmed göra den mera jämlik och riskera att jag, nästa gång när jag besöker Kroatien, antingen får sitta inomhus och uggla en hel dag, eller i spöregn utan lånat paraply gå omkring och inse hur en dränkt katt kan känna sig en dyvåt dag i Kroatien?
  Och jag som brukar bli så väldigt blöt av regn – faktiskt blötare än de flesta?
  Svårt.

  Mæ råkes


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar