Pages

måndag 15 september 2014

När jag nästan nådde en encellig amöbas intelligensnivå

Bråttom, bråttom, bråttom …
  Soppåsen ner i brännbart, tidningarna i pappersåtervinningen, färgade flaskor i rätt kärl, genomskinliga i det bredvid, snabba steg fram till bilen, sliter upp dörren, slänger mig in, men …
  Vad är det här?
  I tre sekunder fattar jag ingenting. Ingenting känns igen. En klaustrofobisk känsla infinner sig. Jag hinner än en gång fråga mig:
  Vad är det här?
  Plötsligt inser mitt fatala misstag.
  Jag sitter i baksätet bakom förarplatsen och … sakta men säkert kommer en smygande känsla av att jag nog måste tillhöra en av de mera intelligensbefriade varelserna på denna planet. Något i stil med en encellig amöba.
  Delfiner borde få Nobelpriset, hästar Pulitzerpriset och till och med kor, som för det mesta brukar betraktas som extra dumma och enfaldiga, borde åtminstone kunna kamma hem ett hedersomnämnande för sina insatser i Bregott-reklamen på filmfestivalen i Cannes, med tanke på det jag just lyckats med.
  Hur tänkte jag egentligen om hur jag skulle kunna köra bilen sittande i baksätet bakom förarstolen?
  Jag når ju varken pedalerna med mina fötter eller ratten med mina armar. Dessutom är sikten framåt väldigt begränsad. Visserligen har jag en viss utsikt genom hålet i förarstolens nackstöd, men jag tror inte en eventuell polispatrull skulle acceptera den som tillräcklig.
  Hur gör jag nu?
  Av någon anledning börjar min kroppstemperatur att höjas och jag kan ana en viss fuktighet tillta under den nytvättade skjorta som jag tio minuter innan klätt min överkropp med.
  Försiktigt ser jag mig omkring. Ingen syns till.
  Ingen av de andra bilägarna är alltså ute för att glatt och frejdigt sätta sig på någon förarplats, starta den aktuella bilen och köra iväg.
  Ingen är alltså ute för att bete sig som alla vanliga svenssons gör, varje vanlig dag, varje gång de ska starta sin bil någonstans i konungariket Sverige eller i något av de andra drygt 190 länderna på det klot som kallas jorden.
  Ingen är alltså ute för att bete sig som alla andra gör.
  Sedan har vi ju jag.
  Som sitter där i baksätet och skäms som det multifån jag just i denna stund är, och med rätta känner mig som.
  Två frågeställningar rusar genom mitt huvud:
  Ska jag ducka, lägga mig ned på bilgolvet och där tyst invänta det befriande mörkret, för att, när det sänkt sig, försiktigt och så tyst som möjligt öppna dörren, snabbt och ljudlöst kliva ur och bakom den intilliggande häcken, med blossande kinder, smyga mig in till min lägenhet och hoppas på att ingen ska ha sett mig just när jag smög ut ur bilen.
  Eller ska jag helt frankt greppa det paraply som jag alltid har liggande på hatthyllan bak, öppna dörren, baklänges och med ändan först, halvt ihopkrupen, ta mig ur bilen, under det att jag högt och ljudligt stöter ur mig: ”Jaså, det var där du låg, din gynnare! ” sedan prövande fälla upp och igen det, nonchalant kasta tillbaka det på hatthyllan, öppna förardörren, hoppa in och med en rivstart lämna min carportsplats, i hopp om att mitt beteende ska ses som ett helt naturligt och vanligt förekommande.
  Ett tredje alternativ vore att jag så smidigt som möjligt ålar mig mellan framstolarna och på så sätt når förarplatsen. Men är det över huvud taget möjligt och hur skulle det se ut om någon just då kom förbi och fick se konststycket?
  Då dyker Pelle, en av mina närmaste grannar, upp och min lätta överkroppsfuktighet tilltar dramatiskt. Och som man säger: Goda råd är dyra, för att inte säga svindyra.
  Pelle går med raska steg mot sin V 70, som står på höger sida om min Opel. Han måste ha sett mig.
  Desperat öppnar jag dörren och börjar föra den fram och tillbaka, som om jag smörjt dess gångjärn och nu testar resultatet av detta underhåll.
  Innan Pelle riktigt är framme, har jag dessutom snabbt klivit ur, och nu när han nått fram till mig, öppnar och stänger jag dörren samtidigt som jag muttrar något om att ” nu blev den bättre”.
  – Har du problem med dörren? blir hans för mig befriande fråga.
  – Ja, den behövde lite olja både i gångjärn och lås, men nu funkar den som förr, säger jag lite avmätt och spelat vant, i det att jag för en sista gång slänger igen bakdörren.
  För att ytterligare övertyga honom om att mitt tidigare beteende varit helt normalt, fortsätter jag med:
  – Man borde smörja dörrarna oftare, med du vet hur det är, man glömmer och månaderna går …
  Sedan tittar jag snabbt på klockan och utbrister i det att jag öppnar bildörren och hoppar in:
  – Nä, nu måste jag dra, jag är sen …
  I tre sekunder fattar jag ingenting. Allt känns bekant, men ändå inte. En klaustrofobisk känsla infinner sig. Jag hinner fråga mig:
  Vad är det här?
  Plötsligt inser mitt fatala misstag.
  Bredvid mig och min Opel ser jag Pelle hoppa in, titta lite konstigt på mig och skaka på huvudet, samtidigt som han startar sin V 70, lägger i en växel och kör iväg.
  Gråtande omfamnar jag förarstolens ryggstöd i det jag snyftar:
  – Delfiner är smarta, kor är ännu smartare, encelliga amöbor borde få Nobelpriset …
  Och någonstans i bakgrunden tycker jag mig höra SiW Malmkvist sjunga inledningen på sextiotalsdängan Flickor bak i bilen:
  ”Vi har det bra, vi här bak i bilen … ”
  Hur fel hade hon inte när hon lät dessa rader komma över sina i rött nyligen målade läppar.

  Mæ råkes

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar