Stockholm,
Fotografiska Museet, den 6:e oktober 2013
Fotografier av Paolo Roversi från Italien och Inta
Ruka från Litauen.
Först Roversi.
Studiobilder av halvnakna, halvt
klädda och nakna kvinnor. Ofta yngre. I obekväma ställningar. I bekväma. Som
tafatt skyler sig. Som inte över huvud taget verkar bry sig om betraktaren
eller kameran.
Med trötta ögon. Med undrande blickar. Med bortvända ansikten. Med
blicken rakt in i kameran.
Kvinnor som inte försöker vara
någon annan än sig själva. Så
långt borta från det pornografiska man kan komma. Kvinnor klädda i sin själ, i
sin ande.
Jag står där framför dem och vet
inte riktig vad jag ska titta på.
Är det kvinnorna jag ser?
Eller är det samspelet mellan
fotografen och kvinnorna?
Det där hemliga, som bara de två
får uppleva, medan jag förvånad förundras.
Betraktaren tjuvtittar, tror sig se
ett fotografi av en naken kvinna, men egentligen missar den vad som verkligen
visas: samspelet, närheten, den tysta överenskommelsen mellan Paolo och
subjektet, som inte hörs på bild.
Jag känner mig nästan lite
avundsjuk, när jag inser vilken närhet som måste finnas dem emellan; en nästan
mystisk och fullständigt privat närhet. Som de tillsammans sedan offentliggör.
På bildmuseer världen över.
Som när ett barn för ett ögonblick
öppnar handen den hållit hårt om den vackraste stenen och sedan sluter den just
när man vill se den för ännu ett ögonblick. Något upplevt men ändå oupplevt.
Det hjälper inte att skrika. Barnet
kommer inte att öppna sin hand en gång till. Du har fått din chans. Kvaliteten,
det som inte visas, det som ingen ser, finns utanför bilden. Det finns dolt
inne i handen
Så Inta Ruka.
Det är afton på den litauiska
landsbygden. Kärv skymning. En plats där man utan problem kan höra de utflugna
barnen räkna stjärnorna om kvällarna
Äldre kvinnor och äldre män med
sina utnötta hus och liv. Människor som stint och trött tittar in i kameran med
en blick som vädjar om mer av det jordiska, men som också hoppas att himlen
någon gång i framtiden ska kunna erbjuda något bättre.
Förtroligt pratar de kvarglömda med
varandra. Slaktar de tillsammans en get. Kokar de sin gröt. Går de för att
hämta posten på den illa underhållna och nästan obefintliga vägen.
Hönor och getter kacklar och bräker
ikapp med förgängligheten på torftigt skötta ägor.
Inte heller hos Ruka finns
någon pornografi. Det som visas finns även hos henne utanför bilden. Mellan
människorna. Mellan henne och de människor hon fotograferar. Kärleken till den
övergivna och slitna tystnaden. Den förtroliga.
Sonen som jobbar i Norge, och som
trots allt kommer hem och säger sig vilja flytta tillbaka till Litauen. Det är
där han hör hemma. Omutbar?
En taxi, en nästan ny Toyota, som
stannat mitt i suset från de höstnade lövträden, blandat med fotografier från
förr. När hoppet till det som fanns här var större än hoppet till det som
knappast kommer sedan. Vad är det jag betraktar? Vad är det jag inte ser.
Stenen i barnets knutna hand. För
ett ögonblick.
Mæ råkes
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar