Pages

onsdag 23 oktober 2013

Låt dig inte luras av falska tiggare ...


Vart tar alla skattepengar vägen? Varje vecka dras de från din lön och …
  Ett svart hål?!
  Ja, du vet(?) ju att de går till vård, skola, omsorg och en massa annat. Men du upplever det inte! Är det någon som upplever det? Det svarta hålet?!
  Gå ner och sätt dig i sjukhusfoajén. Sätt dig och betrakta, lyssna och insup.
  Märker du någon eufori över de miljoner som spenderas där varje vecka? Hör du några tacksamhetens fraser fladdra förbi? Tacksamhetens fraser som bottnar i medvetenheten om att de vårddygn, läkarbesök, mediciner, röntgenbilder, provtagningar, journaler, bandage, och plåster faktiskt bekostats av våra medmänniskor, de solidariska skattebetalarna? 
  Knappast.
  Hör du inte istället gnäll, gnäll och åter gnäll från missnöjda vårdtagare:
  ”Och inte fick jag några andra tabletter, bara samma vanliga, de som inte hjälper ett dugg! Min kompis, han fick en ny sort, och röda var de. Men jag? Samma gamla tråkiga vita. Och det här ska kallas vård”
  ”Och läkar’n, han verkade inte bry sig ett dugg, han verkade mera intresserad av den där blonda hoppan till sköterska som hela tiden svansade omkring honom.”
  ”I fem timmar! I fem timmar(!) fick jag vänta bara för att en tafflig dyr hyrläkare skulle berätta för mig att det inte var någon fara: Inte någon fara! Varför trodde han att jag satt där? För att det var roligt? Han verkade tro att man går till akuten som lördagsnöje”
  ”Och inte fick jag någon röntgen, tänk om det är något farligt då? Hur ska de kunna veta det om de inte röntgar? Brorsan fick en djävligt dyr skiktröntgen sedan han ramlat ner från taket, men vad fick jag? Inte ens en vanlig röntgen!”
  Så går de på, dessa offer som skämts bort med pengar till vård och omsorg från stat, landsting och kommun. Nä, skattesolidaritet ger jag inte mycket för. Den är falsk och lockar bara fram det sämsta hos människan.
  Precis tvärtom är det med äkta solidaritet, den som går från människa till människa.
  Tänk bara om den hjärtsjuke Egon i Abborrträsk fick lyfta sitt feta arsel och ringa till sin granne och vänligt fråga honom om han kunde bekosta hans ambulansfärd in till regionsjukhuset.
  Eller om den våghalsige Micke från Södertälje, som ligger i skidbacken med brutet ben, faktiskt måste göra de andra åkarna uppmärksamma på sin belägenhet, så att dessa solidariskt kan skramla ihop till en tur med ambulanshelikoptern in till närmaste lasarett.
  Eller om den mindre bemedlade mamman Ulrica fick stå med en insamlingsbössa utanför apoteket för att till slut få råd med penicillin till sin i halsfluss insjuknade treåriga dotter Lisa.
  Då vore det slut på gnället! Då skulle vi få se tacksamhetens blickar flacka mellan människorna.
Äkta blickar! Äkta solidaritet! Från människa till människa!
  Det bästa med sådan solidaritet är att den inte tar ifrån den hjälpande handen initiativet:
  Vill jag hjälpa – då får jag, vill jag inte – då slipper jag!
  Och detta oavsett behov eller gnäll från den som eventuellt mist sitt jobb, drabbats av obotlig sjukdom eller råkat i akut penningnöd.
  Jag menar:
  Får jag helt plötsligt för mig att skänka 1000 kronor till ett soppkök, då ska jag få göra det. Känner jag mig en dag less på alla utfattigas gnäll och vädjanden om hjälp, då kan jag helt enkelt skita i dem och t ex ta med min fru på en Tallin-kryssning istället.
  Kanske drabbas jag där i Tallin av solidaritet och kommer på att jag ska skänka några spänn till en blåfrusen uteliggare som står och tigger i ett gathörn.
 Men vänta nu.
  Det känns som om något inte stämmer med bilden, för att inte säga målningen: ”En tiggande blåfrusen uteliggare i Tallin”? Som om han under alla nödvändiga attribut inte känns riktigt äkta. Som om … och då förstår du!
  Han är en fejk. Han låtsas bara. Han har ”klätt upp sig” till blåfrusen tiggande uteliggare: sminkat sig med lite alkoholistbrusande rött i ansiktet, gett tusan i att borsta tänderna någon vecka, tryckt i sig lite T-röd och varit på myrorna och raggat upp några slitna klädesplagg, bara för att stå där och lura till sig de dumma turisternas medlidande. Men du gick inte på det! Ha! Och du vet att äkta solidaritet kräver äkta nödlidande. Den gubben gick inte!
  Men hur ska man då kunna vara säker på att de sjuka, de trötta, de alkoholiserade, de utstötta är det de ser ut att vara?
  Man skulle kanske kunna utfärda en legitimation som de fick visa upp för att få del av ens äkta solidaritet. Eller en käck gul stjärna på kavajuppslaget, väl synlig för alla … nä, men vänta nu … det där känns bekant … nä, jag får nog tänka över det där lite till .
  För man vill ju inte bli lurad.
  Tänk om man skulle skänka någon så kallad stackare en femtiolapp och sedan stöta ihop med honom eller henne gående med en kundvagn på ett vanligt Coop-Forum eller ICA-MAXI?! Kanske skulle han eller hon till och med se lite nöjd ut!
  Vilken nesa! Hur lurad skulle man inte man känna sig?! Det vore sista gången jag visade solidaritet. I alla fall tills jag glömt nesan och fick syn på en riktigt utblottad, en som hamnat mil utanför välfärdens kärna; en vars tomma ärliga blick kunde berätta om begynnande cancer, uppslitande skilsmässor, vinddrivna barn, mångårig arbetslöshet, dåligt rengjorda kanyler och vindpinade natthärbärgen under blöta och trasiga(!) IKEA-kartonger.
  Då skulle mitt bröst åter fyllas av den där äkta solidariteten som verkligen betyder något. Och jag skulle frivilligt gå fram till individen, frivilligt ta hans eller hennes arm och frivilligt leda honom eller henne till närmaste soppkök och där frivilligt, med en tår i ögonvrån, upplysa den behövande om att han eller hon denna dag som det då var, på min bekostnad, fick äta två(!) portioner soppa.
  Så en dag kommer det ett kort från Bali, från en gammal behövande kvinna som du hjälpt.
  Hon berättar om hundringen som du en gång skänkte henne, att den tillsammans med panten för ett antal burkar blev grundplåten till en liten aktiepost i ett litet oljebolag, att dess aktier mirakulöst tusenfaldigats och gjort henne till en mångmiljonär, att hon numera sitter i hjälporganisationen ”Helping Hands” styrelse, den organisation som du är anställd av, att de nu, på grund av löneläget i Sverige, planerar att flytta organisationens huvudkontor till Bangladesh, att det tyvärr kommer att leda till att du blir arbetslös, men att hon så fort hon en dag får syn på dig med en insamlingsbössa i något gathörn, i solidaritetens namn, lovar att stoppa ner en hundring i din bössa, att den sedan kan komma att bli början på din första miljon, att det kan hända att hon istället bara går förbi och inte råkar ha lust att stoppa i den där hundringen, men att det då säkert kommer någon annan och visar äkta solidaritet och kanske åtminstone lägger i en tjuga, och en tjuga är väl bättre än ingenting och … den är i alla fall ett utslag av äkta solidaritet – och det är väl ändå huvudsaken.
  Från människa till människa.

 Mæ rtåkes


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar