Pages

söndag 20 oktober 2013

I kök och lök ska den vara min vän


Fläkten sitter där den ska. Skönt. Äntligen.
  Det är en lång historia. Det var en lång historia. Men det var inte en speciellt lång fläkt. Eller stor. En ordinär kan man säga. Nu sitter den på väggen ovanför spisen beredd att hjälpa den stekande eller kokande kocken med att få bort oset.
  Men åter till historien. Den långa.
  Köpte ett kök av en elektronikkedja här i staden, jag säger inte vilken, men deras lokaler finns i Lillänge.
  Så var det.
  Jag fick besked om att köket skulle komma den trettonde mars. Jag tog förstås ledigt, det är ju inte bara en pryl som man ska ta emot när ett kök levereras. Det är köksluckor, kyl och frys, häll och …
”Det är mycket på ett spett”, som man brukar säga. I alla fall jag.
  Morgonen den trettonde mars grydde och jag väntade, väntade och väntade. Och väntade.
  Klockan blev halv fyra. Slutar inte budfirmorna klockan fem? Jag ringde supporten och fick besked om att köket var på gång, men det kunde bli efter fem, kanske halvsex.
  Onödigt att jag hade tagit ledig, men vad då, man måste vara beredd. Man får inte ett kök levererat varje dag. Kanske bara en gång i sitt liv. Då gäller det att vara på tå, som Lagerbäck kanske skulle säga.
  Klockan tjugo minuter över sex ringde jag elektronikkedjans support och fick besked om att köket inte skulle komma. Varför visste de inte.
  Hm, tänkte jag.
  Det är så man tänker när ett anländande kök bara försvinner på vägen, utan att de som ska ha kollen förstår varför. Hm, tänkte jag en gång till.
  Sedan kom frågorna:
  Hade budbilen kört av vägen? Låg mitt kök utspritt, demolerat, för att inte säga krossat, och grät i väggrenen öster om Bräcke? Eller hade ekipaget blivit kidnappat av kökspirater, som med sina Kalasjnikov skjutit chauffören och helt fräckt tagit mitt kök och nu höll på att installera det i en kåk belägen någonstans mitt emellan Hedemora och Garphyttan? Eller vad?
Enligt supporten hade ju köket klockan 15.30 varit på väg hem till mig. Men sedan?
  Jag såg framför mig lokaltidningarnas kolsvarta rubriker i nästa dags nummer:
  ”Kökspirater härjar i länet, se upp för mystiska män och kvinnor med köksluckor i blicken som bryter på felfri svenska”
  Men med den rubriken kunde det inte varit mitt kök som nyheten gällde, för jag hade mig veterligen inte beställt en talande kök som bröt på felfri svenska. Att det rörde sig om att piraternas blickar skulle bryta på felfri svenska ansåg jag som uteslutet.
  Kanske skulle följande rubrik passa bättre:
  ”Kök mystiskt försvunnet, beställaren förtvivlad”
  Nu började det likna något. Den rubriken skulle kunna gälla mitt kök.
  Fast ”förtvivlad”, det var väl att ta i. ”Trött” vore en mera sansad beskrivning. Men med ”trött” skulle rubriken kanske inte bli så lockande. Låt gå för ”förtvivlad” då.
  Rubrikerna nästa dag uteblev dock och när jag då ringde supporten kunde de upplysa mig om att de inte visste var mitt kök höll hus. De skulle kolla och höra av sig.
  En vecka senare hörde jag av mig och fick reda på att mitt kök skulle komma den tjugoåttonde.
  Jag försökte matt med:
  – Men det var ju på väg till mig för en vecka sedan, det var ju bara två timmar bort … men sedan avslutade jag samtalet. Ibland bara vet man, när det inte är någon idé att fortsätta ett telefonsamtal.
  Den tjugoåttonde kom köket, jag tog emot det och följande helger arbetade min bror och jag med att sätta in det. Det gick som en dans tills jag skulle efterbeställa två täckskivor. Då var kökspiraterna framme igen. Eller var det vägrenen öster om Bräcke?  
  Det tog i alla fall icke nämnda elektronikkedja tre månader att hitta mina täckskivor, täckskivor som var tvungna att finnas på plats innan jag kunde sätta upp köksfläkten.
  I dag sitter både skivorna och fläkten på plats.
  Jag brukar tjuvköra den lite då och då, vrida upp på högsta, varva ner till lägsta och så vidare, bara för att höra det där gemytliga surret från den.
  Det låter som om den talar till mig, som om den med sitt surr och sina ledlampor vill övertyga mig om att den alltid ställer upp på mig till hundra procent, som om den lite försynt men övertygande säger:
  – Mig kan du lita på, jag kommer aldrig att svika dig. I kök och lök ska jag vara din vän.
  I kök och lök … smaka på det.

  Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar