Pages

söndag 2 juni 2013

Ligga i, på, över, under, bestick och grisfötters


Hur ska folk ha det med liggandet egentligen? Detta så populära.
  Liggandet har enlig färsk statistik minskat i konungariket Sverige. Antalet som legat den senaste månaden har minskat från 76 procent 1996 till 62 procent 2013, och antalet genomförda ligg i månaden har minskat från 5,0 till 3,8. Vad som borde betraktas som normalt framgår inte av undersökningen.
  Men 3,8 ligg? Okej för tre hela, men hur långt kommer man i ett 0,8:dels ligg? Man borde inte komma alls, men det måste vara ganska nära.
  De flesta vill i alla fall ligga med någon, få vill ligga mot någon. Eller skavfötters.
  Skavfötters – finns det något brutalare ord som har med att ligga att göra? Det ska vara grisfötters då. Hur nu det går till?
  Nä, då är det bättre att ligga sked, det låter så runt och mjukt. Om man nu ska ligga bestick.  
  Sedan kan man ju ligga på. Vinden är bra på det.
  Den kan ju också ligga i med att ligga på. På och i samtidigt. Då är det skönt för människor och båtar att ligga – i lä.
  Men Kronblom, ni kanske minns seriefiguren Kronblom, han ligger på på sitt eget vis: på sofflocket.
  Skönt. Nu somnar han om igen, där han avslappnad ligger på sofflocket i sin blåa keps och blåa vardagsmundering och funderar på vad han inte ska behöva göra just idag.  Det är väl det enda han ligger i med.
  Men det är inte alltid skönt att ligga i lä.
  Jag hade en kompis som var väldigt bra på att spela fotboll och då, eller snarare där, låg jag i lä. Det var han som förstörde min fotbollskarriär, när jag som åttaåring så smått hade börjat snegla på en lysande framtid i lag som Milan, Inter eller Real Madrid.
  Jävla Rune! 
  Om inte han … nä, nu ska vi inte bli bittra. Vi lever ju! Och vem vill bli mångmiljonär?
  Både i en säng och på en fotbollsplan kan man ligga över. Vad som är att föredra behöver man väl inte diskutera. För vem kan ligga lugn med 21 med- och motspelare springande omkring sig.  Lägg därtill en flertusenhövdad, ansiktsmålad publik och en argt skrikande, visselpipsblåsande domare och du har alla nackdelar med att ligga över på en fotbollsplan. Ligga under på en sådan måste i princip vara lika svårt.
  Men i en säng går det bra att ligga både över och under. Och det samtidigt.
  Hemma hade vi en våningssäng, som besökande gäster kunde använda. Min faster Elsa och hennes man Kurt fick alltid ligga över i den.
Ibland kunde man höra en del, för mig då, mystiska ljud inifrån kammaren där sängen stod, när de låg över. Efteråt har jag förstått att ljuden kom sig av att Elsa låg i med att ligga under i under, medan Kurt låg i med att ligga över i under.
  Fast en del vill nog bara ligga till sig när de ligger över.
  Men se upp med ligga-till-sig-liggandet. Gör man det för ofta är risken stor att man ligger av sig.  Och hur kul är det?
  Min bäste kompis Niklas, han brukade i min ungdom alltid uppmana mig att ligga lågt, om jag befann mig i någon besvärlig situation. T ex om jag lovat en eller flera tjejer för mycket, och om jag lovat på heder och samvete men med tiden fått ett alltför rymligt samvete och inte längre hade min heder i behåll.  
  – Ligg lågt för fan, var alltid hans lakoniska råd.
  Men hur lågt han tyckte jag skulle ligga sa han aldrig.
  Ulf Lundell ”ligger lågt som en sjunken båt” i en av sina låtar. Det är väl kanske så lågt man kan ligga. Så lågt ligger jag aldrig.
  Sedan kan man ligga bra till. Men det ordar jag inget om. För nu ligger det inte för mig att fortsätta denna liggodyssé.
  
  Mæ råkes


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar