Pages

onsdag 12 juni 2013

Älgar använder inte kondom


Tänk förr. Då var det många som dog innan de ens hade gjort hälften av vad de skulle hinna. Tragiskt men sant.
  Och nu är det nästan tvärtom. Nu har många chansen att leva flera liv innan de måste ta på sig träfracken.
  Som min kompis Axel.
  Han har redan levt tre liv. Tre nästan identiska.
  Det började med att han gifte sig ung och skaffade två barn med Maria.
Sedan tog det slut och då tog det väl inte mer än två månader så var hans nästa fru, Sara, med barn. De flyttade ihop och snart hade de tre telningar som klängde runt benen på dem.
Det blev skilsmässa även där, men efter bara sex månader kunde Axel stolt basunera ut att han än en gång skulle bli pappa. Barnets mor var Karin.
  När jag frågade honom, hur det hela hade gått till, varför han hade skaffat barn i tre förhållanden, fick han något mystiskt i blicken, innan han började prata om att Anton Orsa sett tre stora älgar uppe på Svartflon.
  När han hade tagit någon öl kunde han på samma fråga skämtsamt svara:
  – Du vet väl hur det är när kuken står, innan han snabbt övergick till att prata om oxen som ställde sig på bakbenen innan den bara dog, om gallkon som kom undan och om lillkalven som ingen ville skjuta
  – Kuken står, men herre gud, det finns väl preventivmedel.  
  Svaret på den invändningen blev: 
  – Nä, jag gör som älgarna. Har du sett en älg med kondom någon gång?  
Minns du storoxen på storflon bortanför stortjärn, inte hade han nån kondom.
  – Ja, men din avkomma då? Hur ska du kunna uppfostra sju barn från tre olika förhållanden?
  – Jag följer vargarnas exempel: Är de flera i samma kull uppfostrar de ju varandra, det har jag sett på Kunskapskanalen. Man ska inte lägga sig i för mycket, då går det på tok. För mycket uppfostran mår ingen bra av. Det hörde jag en psykolog som sa på Rapport en gång. Och en sån borde väl veta. Och den här psykologen såg jävligt kunnig ut.
  Förresten. Skulle vi inte gjort något åt jakttornen uppe på Jänsmyren? Där finns ju ett som nästan håller på att rasa ihop.
  Jag protesterade:
  – Men barn är väl inga vargungar.
  – Nä, men inte långt ifrån. Man ska följa naturens lagar. Va’ naturlig. Det har du väl hört, det är det som är inne nu. Hänger du inte med?! Det var ju på trettiotalet som man propagerade för uppfostran. Alva, eller vad hon nu hette. Men så gick det som det gick också: tysktåg, Churchill, Ulla Billqvist, Hitler, ökenrävar, finska vinterkriget, ransoneringskort, surrogatkaffe och en jävla massa gengas. Där har du kontentan av för mycket uppfostran.
  Men du, jag skulle ha skjutit in nya studsar’n, har du lust att hänga på? Det står inte på förrän hundarna börjar skälla och det är dags att lägga ner första storoxen.
  Förgäves försökte jag:
  – Jo, nog är det bra att va’ naturlig, men …
  – Va’ då, men? Ska du jaga nån älg i höst, eller? Sluta svamla nu.

  Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar