Pages

onsdag 19 juni 2013

Kvinnor söker desperat efter män i mitt område


Annonsen på Facebook talar sitt tydliga språk. En bild på en så kallad sexig kvinna och upplysningen om att:
  ”Vi söker desperat efter män i ditt område?”
  Whaw? Är det sant? Desperat? I mitt område? Vem eller vilka kan det vara?
  Jag har inte sett en enda desperat kvinna som söker efter män sedan jag flyttade hit för fem år sedan.
  Okej, för några dagar sedan såg jag en nyinflyttad kvinna som verkade ganska desperat, men det tror jag berodde på att hon försökte komma under tak och undan den störtskur som just då fick för sig att attackera henne.
  Vilka andra desperata kvinnor kan det finnas?
  Grannfrun som bor till vänster om mig i min trappuppgång är redan tillsammans med en karl. Grannen till höger är ensamstående? Och man.
  Hmm.
  Kan det vara hon som svor och förbannade någonting i tvättstugan sist jag var där för att skriva upp en tvättid? Hon grymtade något om att det fick vara nog. Men vem var det? Inte tittade jag in och kollade om hon var desperat. 
  Fan! Om jag vetat det att det fanns på det viset desperata kvinnor i mitt område, då …
  Eller är det hon, Frida, som hjälpte mig att klippa gräsmattan i torsdags? Hon muttrade något om att handjagaren gick tungt. Vad var det för handjagare hon muttrade om, egentligen?
  Sedan, Berit, hon som bor på B, som alltid är så vänlig när hon möter mig? Kan det …?
  Men nu står det faktiskt vi? Alltså rör det sig om minst två. Kanske flera. Men vilka är de?
Jobbar de tillsammans? Är de desperata samtidigt? Eller jobbar de i skift? Tar olika tider, delar upp desperationen?
  Karin och Ulla kan det inte vara. De är över sjuttio och verkar mest tillfreds med livet. Går med sina rollatorer till affären två gånger i veckan, rastar sina hundar och verkar allmänt nöjda med att ta det lugnt.
  Mia på D, och Madelene på C, har just träffat nya pojkvänner och verkar mer eller mindre förälskade.
Kan det vara de som bor mitt över gatan i kvarteret mittemot?
Men hela deras tillvaro verkar präglas av allt annat än desperation.
  Men mannen kanske också ingår i konceptet. Det är kanske han som annonserat. Han vill hjälpa henne. Där har vi vi:et. De två. Men det är ju inte riktigt i mitt område.
  Vi, vi, vi? Vilka är vi?
  Vi har inga systrar i kvarteret. Inga lesbiska sambos. Förresten, de kan väl aldrig vara desperata efter män.
  Jag går in på annonsen igen, klickar på fortsättningen och vips dyker nästa fråga upp:
  ”Är du beredd att använda skydd om du får chansen att ha sex med en medlem från vår webbsajt?”
  Vilken fråga. Är jag det, beredd? Har inga hemma, men …?
  Jag har inte sett några lappar i tvättstugan om det. Ibland brukar det finnas lappar uppsatta där som förmanar: Glöm inte att städa!
  Kan det vara en kod? Kan det betyda: Glöm inte kondomen? Är det ett hemligt budskap för att några vill förvissa sig om att eventuella partners ska använda skydd vid ett eventuellt samlag?
  Jag dristar mig till att klicka mig vidare på den aktuella sajten och tre mera omfattande förmaningar dyker upp:
  1. Om du ser någon du känner ska du INTE basunera ut det. Sprid inte rykten. Respektera våra medlemmars integritet.
  2. När du har sex med någon av våra medlemmar, är det ditt eget ansvar att skydda dig mot sexuellt överförbara sjukdomar.
  3. Respektera andra medlemmars sexuella begär. Våra medlemmar är vanliga kvinnor och män, de är inte porrstjärnor eller prostituerade.
  Men gud så trist.
  Inga syfilitiska porrstjärnor eller gonorrésmittade prostituerade som jag kan sprida rykten om eller basunera ut något om i mitt kvarter.
  Och – är det verkligen mitt ansvar att inte sprida könssjukdomar?
  Nä, då får det vara.

  Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar