Pages

lördag 29 november 2014

Min USA-lansering har tagit fart

Vem är han? Adrian Nevarez från Pheonix Arizona?
  Vem är hon? Amalya Maayen från Kalifornien?
  Och vem är han Robin Craddock? Också han från Kalifornien.
  Jo, de är tre av mina nya fans.
  Nä, jag har inte varit på USA-turné. 
  Inga välfyllda arenor med hundratusentals vrålande fans, crowd surfing, biffiga vakter, kravallstaket och trosor, kalsonger och annat smått och gott uppslängt på scenen.
  Man kan få fans ändå.
  Till exempel genom att abonnera på en uppspelningstjänst hos podradioadministratören RadioAirplay.
  Det är bara att lägga upp sina låtar hos dem och sedan läggs de in på en spellista hos någon av de podradiostationer som  de administrerar. Man får också bestämma tillsammans med vilka stora stjärnor man vill att låtarna ska spelas. Om man anger t ex Madonna och/eller Joe Cocker som ”Artist Targets”(ungefär artistträffar), kommer ens låtar att spelas före eller efter någon av deras låtar.
  Man får 10 uppspelningar gratis varje vecka. Tio uppspelningar i världen. Det kan vara en uppspelning i Japan, en i Dubai, en i Senegal, en i Kanada och så vidare.
  Inte mycket.
  Det gäller att låten direkt tar tag i den lyssnandes hjärta för att han eller hon ska klicka på ”fanknappen”, och att jag då som artist får reda på att den som lyssnat gillar min låt.
  Men hur länge kommer det att dröja tills han eller hon får höra låten igen? Fem år? Tio år? Aldrig?
Fanen kan förstås klicka på min hemsida och på så sätt få tillgång till låten en gång till. 
  Men vem ids det? Vem har tid med det?
  Men det finns dock flera möjligheter.
  Man kan betala för att ens låtar ska spelas upp.
  Cashar man in 1.000:- USD (ca 7.400:- SEK) blir man spelad 50.000 gånger på en månad. Är man mera modest som jag och betalar 30:- USD ( ca 220:- SEK) får man 1000 spelningar i månaden. 
  I hela världen.
  Inte mycket det heller.
  Vill man att ens låtar ska spelas upp i ett visst land eller en viss delstat i USA får man betala det dubbla, vilket givetvis innebär att man får 500 uppspelningar för 30 USD. Men då begränsar man spridningen av låtarna. Chansen är större att samma person ska höra en Lars Persa-låt en gång till.
  Det är en månad sedan jag började med att lansera mina låtar i USA. Jag har valt att begränsa mig till Kalifornien. Varför vet jag inte, men jag har ju varit där några gånger så jag känner till delstaten lite grand.
  Hittills har jag fått 8 fans. Tre av dem nämnde jag i början av det här inlägget.
  Om jag vill veta lite mera om dem, kan jag, om de är med i Facebook, gå in på deras sida och se vad det är för typer som lyssnat på någon av mina låtar. Det är ganska intressant.
  När jag gör det dyker det upp de mest vackra, suspekta, väna och ruggiga typer.
  Ibland blir jag bestört, som när jag till exempel får se att en riktig krigshetsare lyssnat på en av mina låtar. Då skulle jag vilja begränsa lyssnandet ännu mera, så att bara trevliga och personer lika förträffliga som jag skulle få tillgång till mina låtar. 
  Men då skulle det ju inte bli många som lyssnade, eftersom jag tillhör de personer vars trevlighet och förträfflighet är svår att nå upp till.
  Sedan ser jag ibland att jättesnygga och jättetrevliga kvinnor lyssnat på någon av mina låtar, och då blir jag nästan kränkt, när jag inser att de inte tryckt på fanknappen. Kanske inte ens haft en tanke på att göra det!
  Som Alma Chamacho Labra från Kalifornien. Varför gillade hon inte min Who will pick you up tonight, när hon hörde den? Den som är så bra att den till och med har tagit sig in på 5:e plats på P4-toppen den här veckan.
  Har hon taskig musiksmak? Eller?
  Är hon helt körd, a weirdo, bombad, mentalt efterbliven, a wacko, enfaldig, out of her mind, a crackpot, hjärndöd, a lunatic, pantad, a lamebrain…?
  Jag menar, någon måtta får det väl ändå vara på den mentala och känslomässiga statusen hos lyssnarna!? Nä, sådant får man stå ut med.
  Det är tungt att vara artist …

  Mæ råkes



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar