Pages

söndag 26 oktober 2014

Kvinnan som lärde sig cykla


Jag mötte kvinnan när jag var när på väg till jobbet. Flera dagar.
  Hon gick och ledde sin cykel. Fats det var nästan tjugo grader varmt, vindstilla och molnfritt. Och hon hade inte punktering.
  Hon såg lite ängslig ut. Men ändå glad. Glad och positiv. Och lite mullig.
  Vad var då problemet? Varför gick hon?
  Hon hade alla möjligheter i världen att bara hoppa upp på sin cykel, trampa iväg och låta morgonens ljumma fartvind strömma igenom sitt långa bruna hår. Känna sig så fri, som man nästan bara gör när man susar fram på en cykel en tidig vår- eller sommarmorgon.
  Det fanns något krampaktigt över henne. Som om hon inte riktigt litade på att det skulle gå bra om hon skulle göra det jag just beskrivit. Någonstans i hennes inre fanns en tvekan, en oro.
  Vad berodde den på?
  En diagnos? Ett mentalt handikapp? En traumatisk cykelupplevelse?
  Fördomarna löpte amok i min hjärna.
  Skulle jag fråga henne?
  Nä. Det vore väl ändå att ta i.
  Kanske var det bara så enkelt att det var något fel på hennes cykel. Ett fel som inte syntes, som jag inte såg.
  Men varför drog hon på den? Vad var syftet? Vore det inte lättare att gå där utan den? Behövde hon den som stöd? Det såg inte ut som så.
  Hon stödde sig inte på den, hon ledde den. Den ledde inte henne. Hur skulle det förresten ha sett ut? Det skulle ju kunnat se ut som om den gjorde det. Jag kunde föreställa mig hur det skulle kunnat se ut
  Hade hon cykeln för att ha något, någon, att hålla sig i, för att känna sig trygg?
  Inget ont i eller märkligt med det.
  Var och en håller sig väl i vad man vill när man går till jobbet. Och varför då inte i en cykel?
  Det finns sämre saker att hålla sig i, som … kommer inte på något direkt … men kanske en tom barnvagn. Då skulle nog folk, sådana som jag, verkligen undra. Gå omkring med en tom barnvagn?!
  Var fanns barnet? 
  I all hast lämnat på farstukvisten till ett hus som ägdes av ett sedan många år barnlöst och barnlängtande par?
  Slarvigt slängd i ett dike?
  Eller, än värre, nedstoppat i en säck tillsammans med en mängd stenar som slängts i det ännu kalla försommarvattnet i den djupaste delen av sjön?
  Förresten, jobbade hon? Kanske gick hon bara till någon typ av sysselsättning, en så kallad dagverksamhet för mindre mentalt bemedlade.
  Men hon såg inte mindre mentalt bemedlad ut. Hon s  te den där lite flackande tomma efterbliven blickenon typ av sysselsättning, en så kallad dagverksamhet för mindre mentalt bemåg glad och öppen ut, hade inte den där lite flackande tomma efterblivenhetsblicken.
  Mina fördomar stod och stampade och trängdes i hjärnfarstun, för att försöka komma fram till något vackert – och fördomsfritt.
  Förgäves.
  Femte gången jag mötte henne cyklade hon! Bara så där. På cykelsidan av gång- och cykelbanan. Inte tvärtom.
  Hon kunde alltså tänka bättre och mera rätt än mina fördomar hade försökt lura mig till att tro. Jag blev både förvånad och glad när jag insåg hennes oväntade kapacitet.
  Så hände det sig att jag besökte en släkting på ett äldreboende. Det var inte ofta jag besökte honom, men nu blev det av. Och vem ser jag inte i köket på äldreboendet om inte kvinnan som lärt sig cykla och som jag första gången såg leda sin cykel.
  Hon arbetade alltså där.
  Jag hade haft rätt. Hon var en kapabel människa, som dessutom hade ett jobb.
  Jag blev ännu gladare än den gången jag för första gången såg henne cykla. Hon hade ett liv, hon betydde något för dem som bodde på detta äldreboende, hon gjorde skillnad.
  Jag möter henne ibland när jag går till mitt jobb. Ofta cyklande. Det går inte fort men hon cyklar.
  Men det händer också att hon leder sin cykel. När det har snöat och kan vara halkigt. Hon verkar vara förnuftig.
  Inte en sådan som utan hjälm vräker på i trettio kilometer och riskerar att sladda omkull och bli ett vårdpaket, den dag som första snön och kylan lägger ut sin förrädiska is på cykelbanorna.
  Varje gång jag ser henne blir jag glad.
  För hennes skull, för min skull – och för allas skull.

  Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar