Modiano? Nobelpris? I litteratur?
Vem fan är det?
Låter Italienskt. Men tydligen är
han från Frankrike?
Kan det vara möjligt? Alltså inte
en tvättäkta. En bluff? En halvitalienare? En halvmaffiosa? Eller en oäkta
baguettebärare? Något fel måste det vara. Inte ska väl en fransman ha det
italienskt klingande namnet Modiano?!
Se hur långt det har gått.
Det började med att Abraham inte
kunde hålla sig i Ur utan utvandrade till Kanaans land för knappt 4000 år
sedan. Sedan dess har det varit kört. Ingen ordning. Alla får bo nästan var de
vill och dessutom heta vad de vill.
Men ville verkligen Patrick Modiano
heta Modiano i efternamn?
Blev han tillfrågad, den dag då han
illa tilltufsad, blodig och lite förskräckt lämnade sin moders sköte?
– Vill du heta Modiano, min son?
Blir det bra så? Eller ska jag ge dig ett annat efternamn?
Knappast.
I stället tyckte säkert hans mor
att det var skönt att förlossningen var över och att hennes nyfödde vackert
fick vara nöjd med att dela hennes efternamn?
Patrick själv tänkte nog inte så
mycket på sitt efternamn utan koncentrerade sig i stället på att upptäcka om
det inte fanns några härliga, av mjölk sprängfyllda, bröst i närheten.
Mjölkersättning hade han kanske hört talas om, men originalet är ju alltid
bäst, som det brukar heta i reklamen.
Nåväl, jag googlade på den ovan
nämnde nobelpristagaren i litteratur.
Modiano.
Men vad får jag se.
De mest sofistikerade
reklamaffischerna för cigarrettmärket Modiano. Affischer från 20- och 30-talet
designade av Franz Lenhart. Jag blev helt förbluffad.
Vilken minimalism, vilken känsla,
vilken genialitet!
Jag blev röksugen redan efter att ha
betraktat den första affischen en trettiotvåondels sekund. Men vad jag minns
hade jag aldrig någonsin sett cigaretter av märket Modiano hos min närmaste
matvaruaffär, Matmästar’n.
Och tur var väl det, när nu
Modianocigarettsuget grep tag i mig med all kraft.
Jag fick i stället nöja mig med att
börja tugga på en i all hast återfunnen sliten blyertspennstump.
Man tager vad man haver, som någon
käck Varg kläckte ur sig för några sekler sedan.
Men suget tilltog.
För varje ny Modianoaffisch som jag
nu upptäckte, blev drömmen om rökverk allt brutalare.
Begreppet rökvärk myntades i all hast.
Jag såg mig själv på stan, gående
längs gågatan, medan röken från min Modianocigarett lugnt sökte sig till alla
mötande människors näsor, som då förundrade stannade för att avundsjukt och
bittert konstatera att här kom stans coolaste och enda Modianocigarettrökande
kille.
Han som röker den cigarett som
alla, rökare som icke-rökare, vill ha mellan sina läppar, som inandas den enda
rök som det är lönt att förstöra sina lungor med, helt enkelt, som röker den
enda cigarett som gör livet värt att leva och som man, med gott samvete, kan
acceptera som dödsorsak.
Som ni säkert förstår har Franz
Lenharts Modianoreklamaffischer för evigt förändrat mitt liv i grunden.
Och jag förstår Svenska Akademien.
För vem kan, efter att man
betraktad dessa affischer, vara mera lämplig att tilldelas nobelpriset i
litteratur om inte just Patrick Modiano, den man som bär det mest röksugeframkallande
efternamnet i världen?!
Sedan har ha ju skrivit en del
böcker också.
Mæ råkes
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar