Pages

onsdag 4 december 2013

Tjejerna ger sexistiske Thicke svar på tal via Youtube


Youtube utvecklas. Eller?
  Gå in och ta del av den australiensiska sångaren Robin Thickes video till hiten Blurred Lines (du hittar länken nedan).
  Lyssna och njut av den taktfasta tvåackordaren med det intelligenta arrangemanget. Rycks med. Det är omöjligt att inte börja stampa i golvet eller slå lite lätt i bordskanten. Och ändå är det en simpel låt. Inget märkvärdigt alls. Jag kan tro att Thicke fick sin inspiration till den från någon ramsa han hörde i sin barndom. Men skit samma, den är genial i sin enkelhet. ”Less is more” som det brukar heta.
  Texten blir man dock, tyvärr, förbryllad över.
  Den handlar om en kille som säger till sin, som han hoppas, nästa erövring, att han är mycket bättre än hennes senaste date. Och i slutet av låten lovar han henne att han ska ”knulla röven” av henne. Om hon nu inte har något emot det förstås.
  Första gången jag läste texten tänkte jag att Thicke var ironisk, men tyvärr tror jag att hela texten är allvarligt menad. Synd på en så bra låt. Den hade varit värd en bra text.
  Själva videon understryker textens trista sexistiska vinkel. I den figurerar fullt påklädda killar som utför en massa coola rörelser, medan ett antal halvnakna eller sexigt klädda tjejer går omkring och visar upp sig som kåtigt undergivna dekorationer. Trist.
  Det ligger också ute en, så kallad, ocensurerad version som är ännu tristare.  I den slår sexismen nya bottenrekord.
  Men.
  När jag nu sett och konstaterat detta, ser jag att det har producerats och lagts ut en rad andra versioner av Blurred Lines på Youtube. Några är parodier.
  Och när jag tittat på en av dessa från Auklands Law Revue blir jag helt salig.
  I den videon får Robin Thicke svar på tal av ett antal tjejer som inte tar vilken skit som helst. De vänder på perspektivet.
  Kvinnorna får stå för coolheten och grabbarna får vara nakna statister, vars enda uppgift är att underordna sig tjejerna genom att på ett undergivet sätt visa upp sina välutrustade eller taniga kroppar.
  Och videoskaparna har inte bara bytt perspektiv i bildspråket, de har också skrivit om texten för att anpassa den till sina syften. Bland annat har de bytt låtens titel från Blurred Lines(ung. osäkra gränser) till Defined Lines (ung. definierade gränser)
  Vi skiter i upphovsrätt och sådant trams, vi måste få protestera, verkar de ha tänkt.
  En annan superb Blurred Lines-parodi levererar kollektivet Mod Carousel
  När jag njutit av dessa parodier slår det mig helt plötsligt att Youtube, i vissa stunder kan bli ett musikaliskt debattforum; en ursprungslåt med ett budskap, bemöts av ett annat budskap i samma musikaliska skepnad. Vad kan inte det på sikt leda till?!
  Kanske är dessa varianter på låten Blurred Lines en början på en ny företeelse: Människor för musikaliska debatter på Youtube, i stället för, eller som ett fräscht komplement till, att skriva på insändarsidor, twitter eller bloggar. Spännande.
  För den intresserade kan jag också dela en länk som i samma anda som videorna ovan ger saudiaraberna en känga för deras inställning till kvinnors bilkörande.
Bob Marleys ”No woman, no cry” har fått en ny text i ”No woman, no drive”. 
  Tyvärr har man inte försökt illustrera videon med passande bilder. 
  Men texten är go’.

klicka på tiden för varje låt för att komma till respektive låt


Defined Lines, Auklands Law Revue                              3:41  



Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar