Pages

onsdag 10 juli 2013

Köp en Opel Optand eller en KIA Kondom


Nä, nu får bilindustrin skärpa sig! Annars blir det ingen ny bil i år heller.
  För hur namnger de sina modeller?
  Först har vi alla dessa kryptiska siffer- och versalkombinationer: V 70, CX-5 C3, 6, 107 och S4.
  Är det tänkt att en normal bilintresserad köpare ska inspireras av dem? Ingen begriper ju vad de står för. Om de nu ska envisas med att ha dem, måste de väl ändå ha vänligheten att skicka med en liten förklaringsfolder.
  Sedan har vi alla dessa ortsnamn som de hänger på: Malibu, Ibiza, Santa Fe
  Hur många vanliga hyggliga Svenssons har varit till Malibu, Ibiza eller Santa Fe?
Jag har snarare undvikit de nämnda platserna. Skulle jag då köpa en bilmodell uppkallad efter någon av dem? Knappast.
  Varför inte hänga på några mera vardagliga ortsnamn. Vad sägs om en Volvo Västmyren en Volkswagen Vitvattnet eller en Opel Optand.
  Bara allitterationen skulle ge ett antal genuint intresserade. Alla glesbygdsbor skulle direkt rata en Seat Ibiza om de fick chansen att välja en Seat Storvreta. Har inte Seatledningen tänkt på det?
  En annan variant för att namnge bilmodeller är att förknippa bilmärkena med olika företeelser. Några exempel är Jeep Grand Cherokee, Fiat Punto, Opel Adam, Skoda Yeti.
  Grand Cheeroke? Den store indianen? Hur många har stött på en sådan. Ska vi köpa modellen för att vi tycker synd om ursprungsbefolkningar?
  Sedan Punto? Betyder inte det punkt? Där satte Fiat definitivt punkt för mitt intresse för den modellen.
  Och Adam? I rimlighetens namn borde väl även Eva fått en modell. Vad är det för könsdiskriminering Opel sysslar med?
  Det mest beklämmande namnet måste väl ändå vara Yeti. Snömannen!?
  Som ingen vet om han ens funnits. Varför drog man inte till med Frankenstein istället? Eller Fantomen?
  Vad gäller kryptiskhet måste väl ändå Nissan ta rekordet, som numera har modellerna Juke Nismo, Note Visia.
  Hur gick det egentligen till när man bestämde sig för de namnen?
  Hade namnskaparna rökt på en vecka eller gick de runt bland ett gäng sluddrande alkisar i parken och försökte uppsnappa några obegripliga fraser, som dessa med nöd och näppe fick ur sig efter att ha druckit en större mängd alkohol?
  Nä, modellskaparna måste ”back to earth”.  De måste överge det kryptiska och övergå till det vardagsnära, till det som vanliga människor med lätthet känner igen.
  Vad sägs om en Mercedes Meatball, en Citroën Citrus, en Mazda Milk eller en Skoda Smorgasbord. Vattnas det inte i munnen?!
  Och för de känslofyllda har vi KIA Karismatica, Seat Sensitiva. För de makberusade finns Opel Oligarkía och Fiat Förmer. De lata kan välja mellan Ford Lazy och Honda Hang Out medan arbetsnarkomanerna har att välja mellan Peugeot På och Renault Rusa.
  Eller varför inte bli ännu enklare.
  Vad sägs om Volvomodellerna Blå, Röd och Grön. Grundfärgerna kommer åter till heders. Tänk en röd Volvo Blå.
  Vilken kontradition! Vilken spänning! Vilken grej!
  Nä, nu börjar det skena iväg ordentligt. Jag måste sluta innan det går över stur, nej, jag menar, stör, stär, star, nej styr … Porsche Potens … KIA Kondom … hmm

  Mæ råkes


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar