Nä, nu får bilindustrin skärpa sig!
Annars blir det ingen ny bil i år heller.
För hur namnger de sina modeller?
Först har vi alla dessa kryptiska
siffer- och versalkombinationer: V 70, CX-5 C3, 6, 107 och S4.
Är det tänkt att en normal
bilintresserad köpare ska inspireras av dem? Ingen begriper ju vad de står för.
Om de nu ska envisas med att ha dem, måste de väl ändå ha vänligheten att skicka
med en liten förklaringsfolder.
Sedan har vi alla dessa ortsnamn
som de hänger på: Malibu, Ibiza, Santa Fe
Hur många vanliga hyggliga
Svenssons har varit till Malibu, Ibiza eller Santa Fe?
Jag har snarare undvikit de nämnda
platserna. Skulle jag då köpa en bilmodell uppkallad efter någon av dem?
Knappast.
Varför inte hänga på några mera
vardagliga ortsnamn. Vad sägs om en Volvo Västmyren en Volkswagen Vitvattnet
eller en Opel Optand.
Bara allitterationen skulle ge ett
antal genuint intresserade. Alla glesbygdsbor skulle direkt rata en Seat Ibiza
om de fick chansen att välja en Seat Storvreta. Har inte Seatledningen tänkt på
det?
En annan variant för att namnge
bilmodeller är att förknippa bilmärkena med olika företeelser. Några exempel är
Jeep Grand Cherokee, Fiat Punto, Opel Adam, Skoda Yeti.
Grand Cheeroke? Den store indianen?
Hur många har stött på en sådan. Ska vi köpa modellen för att vi tycker synd om
ursprungsbefolkningar?
Sedan Punto? Betyder inte det
punkt? Där satte Fiat definitivt punkt för mitt intresse för den modellen.
Och Adam? I rimlighetens namn borde
väl även Eva fått en modell. Vad är det för könsdiskriminering Opel sysslar
med?
Det mest beklämmande namnet måste
väl ändå vara Yeti. Snömannen!?
Som ingen vet om han ens funnits.
Varför drog man inte till med Frankenstein istället? Eller Fantomen?
Vad gäller kryptiskhet måste väl
ändå Nissan ta rekordet, som numera har modellerna Juke Nismo, Note Visia.
Hur gick det egentligen till när
man bestämde sig för de namnen?
Hade namnskaparna rökt på en vecka
eller gick de runt bland ett gäng sluddrande alkisar i parken och försökte
uppsnappa några obegripliga fraser, som dessa med nöd och näppe fick ur sig
efter att ha druckit en större mängd alkohol?
Nä, modellskaparna måste ”back to
earth”. De måste överge det
kryptiska och övergå till det vardagsnära, till det som vanliga människor med
lätthet känner igen.
Vad sägs om en Mercedes Meatball,
en Citroën Citrus, en Mazda Milk eller en Skoda Smorgasbord. Vattnas det inte i
munnen?!
Och för de känslofyllda har vi KIA Karismatica,
Seat Sensitiva. För de makberusade finns Opel Oligarkía och Fiat Förmer. De
lata kan välja mellan Ford Lazy och Honda Hang Out medan arbetsnarkomanerna har
att välja mellan Peugeot På och Renault Rusa.
Eller varför inte bli ännu enklare.
Vad sägs om Volvomodellerna Blå,
Röd och Grön. Grundfärgerna kommer åter till heders. Tänk en röd Volvo Blå.
Vilken kontradition! Vilken
spänning! Vilken grej!
Nä, nu börjar det skena iväg
ordentligt. Jag måste sluta innan det går över stur, nej, jag menar, stör,
stär, star, nej styr … Porsche Potens … KIA Kondom … hmm
Mæ råkes
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar