På väg. Mot
Östersund. Efter en helg bland Stockholmare. I huvudstaden.
Bodde för första gången i Gamla Stan.
Stockholms absoluta hjärta och ursprung. Själva navet runt vilket hela Sverige
snurrar. Där Bellman och de andra suputerna drog från krog till krog på
1700-talet.
Om han nu var någon suput förstås. Han kanske
bara skrev om dem? Var en betraktare, en vinets och berusningens voyeur? En som
ville skildra utan att riktigt delta?
Lägenheten i Gamla
Stan vittnar med sina tjocka stenväggar och smala ingångsprång om Bellman och
hans tid.
Det sägs att den blev byggd redan på
1600-talet, alltså hundra år innan den store skalden såg Stockholms vinglas och
ölbägare för första gången. Alltså är det möjligt att Carl Michael besökte den
lägenhet där jag de senaste två nätterna sovit. Till och med där delade säng
med någon älskarinna.
Delade frukostbordet, delade samtalet, delade
vinet, delade toaletten… svindlande.
Men vänta nu… hur var det med den, då? Var de
boende på den tiden inte tvungna att besöka någon toalett nere på den lilla
gården som man måste passera, när man tar sig till den trappa som leder upp
till lägenheten? Inte fanns det avloppsledningar på den tiden? Det sägs att de
boende tömde sina urinstinna pottor rakt ut genom fönstren.
Hoppas de såg sig för så pass mycket att ingen
passerande fick sig en ovälkommen ”dusch” av pottinnehållet.
Sedan lukten, för att inte säga stanken, hur
var det med den? Gick den att stå ut med i dessa trånga gränder. Tänk allt
avskräde, alla matrester och annat som den som gick här fram fick kryssa
emellan. Ögonblicklig recycling.
”Håll
upp kjolen min sköna så att den inte släpar i och…!”
”På med parfymen.” ”Döva luktsinnet med
något dryckjom, vet jag.” ”Franskt så det förslår. ”Som man dagligen och
nattligen(!) göra vid hovet. ”Som kungar och drottningar pläga.”
Vi lämnar hovskalden där, låter honom vara
ifred. Vad hade han att välja på?
Tar oss istället till Mosebacke, via
Katarinahissen och upp till Södra Teatern, där Mammas Nya Kille-gänget, Klungan
har äntrat scenen, för att gestalta sin senaste skapelse: Ett kunskapslyft. En föreställning som både roterar i och utanför
skolans värld. Där finns vikarien
och rastvakten… men också deras sedan tidigare föreställningar välkända och
älskade karaktärer, som Thunder, Job Andersson, Lacken & Tråden, Katla, Mangan och
Agneta Fagervall.
Föreställningen är tät, vältajmad och
intensiv: ”never a dull moment” är
ett uttryck som man skulle kunna sammanfatta den med. Alla är på tå och lyckas.
Var och en på sitt speciella sätt.
Den jag tycker lite synd om är Sofia Wretling
som bland andra gestaltar karaktären Jessica från Sunne, en för publiken ny karaktär. Hon
gör bra ifrån sig, men i de andra väl etablerade karaktärsgiganternas skugga
har hon det inte lätt. Att både gestalta och presentera en ny karaktär och få
den rolig gör sig inte själv. Att det ska göras med hjälp av ganska korta
inhopp gör inte uppgiften lättare. Att det dessutom är en kvinnlig karaktär som
ska gestaltas försvårar det ytterligare.
För hur ska en kvinna kunna gestalta en
kvinnlig karaktär på ett roligt sätt? Hur driver man med en kvinna, utan att
hamna i ”sparka på den som redan befinner
sig i underläge”?
Äkta medkännande humor bygger alltid på att
man driver med makten och uppblåstheten och ger den missförstådda losern någon
form av upprättelse.
Nu känner jag att jag börjar fastna i mitt
resonemang.
Kvinnor kan alltså inte vara kul på scen eller
duk? Är det mitt konstaterande?
Nä, men det är tio gånger svårare för en
kvinna att driva med en kvinnlig karaktär eftersom kvinnor sällan eller aldrig
innehar maktpositioner på grund av födsel, mygel och/eller ohejdad vana.
För en man går det lättare att driva med en
kvinnlig karaktär. Det är bara för honom att ta på sig kvinnokläder, så är
hälften av publiken fångad. Börjar han sedan härma den kvinnliga karaktärens språk,
rörelser och gester på ett igenkännande sätt så är karaktären i hamn.
Men det roliga ligger inte så mycket i att
mannen förlöjligar en kvinnlig maktmänniska utan i att han förlöjligar sig
själv genom att vara kvinna. Genom att han ”sänker sig till kvinnornas låga
nivå”, fast han är man. Han leker kvinna, på sin egen, och alla kvinnors,
bekostnad.
Men se på Klungans karaktär Agneta Fagervall. Träffsäkert.
Och Agneta är en kvinna i maktposition. Där får den kvinnliga makten sig en
känga. Av en man. Varför fick inte Sofia Wretling gestalta den typ av roll?
Det är sådana kvinnor man ska karikera. Eller
för att vara mera brutal: ”ska dra ner byxorna på”. Då slår man inte ”på dem
som redan ligger”.
Men vilka kvinnor kan man göra det med?
Tänk dig att någon skulle driva med Gudrun Schyman?
Göra en karikatyr av hennes engagemang, utan att man angriper allt vad som
kvinnokampen åstadkommit under de senaste 200 åren?
Eller driva med karaktären drottning Silvia? För
att hon genom giftermål fått en liten, men i alla fall, medial maktposition.
Skulle alltså ingen kvinna få gifta sig till rikedom?
Jag stannar där. Måste fundera. Det finns säkert en bugg i det jag tänkt. Ett feltänk, ett…?
Jag stannar där. Måste fundera. Det finns säkert en bugg i det jag tänkt. Ett feltänk, ett…?
Mæ råkes
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar