Pages

söndag 12 april 2015

Ett av öl nersölat vitt byxben på Wirströms Irish Pub i Gamla Stan

Han är strax över sjuttio. Smärt, en och åttio, propert klädd i mörkgråa byxor och en mörkblå melerad chick tröja, snaggad, lite gråsprängd och har givetvis en hel del fåror och rynkor i sitt ansikte. Han är cool trots, eller kanske tack vare sin ålder.
  Han dansar ensam på det två kvadratmeter stora dansgolvet längst nere i ett tegelstensvalvat rum på Wirströms Irish pub, i Gamla Stan, Stockholm.
  Han, inte konstigt kanske, dominerar lokalen som i ett hörn rymmer det fem personer starka Mercury bluesband.
  Resten av lokalen fylls till bredden av människor som sitter gemytligt trångt efter väggarna eller runt några få bord. Öl och vin inmundigas.
  Jag och min göteborgske vän sitter på varsin barstol på bästa tänkbara plats, mot den metertjocka pelare som markerar gräns mellan den minimala baren och det övriga utrymmet.
  Vi hade tur.
  Redan när vi kom var lokalen överknökfull. Vi köpte varsin öl, stod och hängde och som av en händelse var tre Västeråskvinnor tvungna att lämna stället. De skulle ta ett sent tåg hem. Snacka om att mista hela kakan fast man knappt fått smaka den.
  Vi beklagade deras otur och prisade vår lycka när de lite trumpna begav sig till Centralstationen och lämnade över två av sina platser belägna i poolposition.
  Gitarristen står så nära mig att det känns som om jag får passa ölen så att inte han av misstag ska ta en klunk ur den mellan låtarna. 
  Bredvid honom, brölar och sjunger munspelaren. Nä, han Dylanbrölar inte. Han kan mer än så. Han spelar faktiskt munspel. Han har en idé bakom varje solo, en idé som han också fullföljer
  Sjuttioåringen är uppe och stuffar igen, nu med en fyrtiofem år yngre gravid kvinna. Dansgolvet är definitivt överfullt, och de som sitter närmast får börja ducka och parera dansparets svängar.
  Snart ramlar han in i trummorna, far det genom min skalle. Eller knuffar ölen ur något ölglas över någon.
  Och för varje varv paret genomför stiger spänningen inför hur det hela ska kunna sluta.
  Så händer det.
  En nyanländ försöker tränga sig förbi det dansande paret, som i samma stund gör en lite hastigare rörelse och ölen från den nyanländes glas dränker ena benet på en försynt killes vita rena byxor.     
  Sjuttioåringen ber givetvis om ursäkt och han och den gravida kvinnan sätter sig ner för att vila.
  Ett annat par fyller dansgolvet. Ett mindre yvigt.
  Visslingar, yehhha! och andra lämpliga tillrop tilltar och triggar bandet till stordåd och det är sällan man sett ett nöjdare band. 
  Munspelaren spelar och sjunger bättre än någonsin, gitarristen fyller sparsmakat ut med spröda, försiktiga, men distinkta toner, rytmsektionen blir allt tightare.
  Det är väl bara gitarristens fru, keybordspelerskan, som kommer lite i skymundan. Kanske beror det till en del på hennes lite likgiltiga uppsyn, men jag tror också att volymknappen på hennes keyboard skulle mått bra av att öka styrkan på de toner som strömmar ut ur instrumentet.
  Sju minuter före tolvslaget meddelar gitarristen, tillika bandledaren, att deras sista låt blir en låt i vilken den entusiastiska publiken kan skråla med och att bandet omöjligtvis kan spela en enda ton efter tolv, för då väntar ”en kölhalning i Kalmarsund honom”. Tydligen fick han fan förra gången de triggades att spela efter tolv. Detta faktum, publikens alkoholintag och den redan upptrissade stämningen får avslutningsnumret att bli, för att använda ett slitet yttryck, magiskt.
  Stegen känns lätta när jag och min kompanjon efter föreställningen avverkar den två och en halv kilometer långa promenaden till vårt hotell.


  Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar