Pages

söndag 18 augusti 2013

En framtida köpkampanj: "Vi lägger ut för dem som ligger ute"


Det är Jula, Rusta, ÖB, Classe O, med flera. Överallt dyker de upp och rycker i våra plånböcker. Köp, köp, köp.
  Ja, men när? De måste ge oss mera tid. Som ”Donken”: öppet tjugofyra timmar.
  De har förstått.
  Sedan det andra problemet: pengarna. Hur ska de räcka till alla varor i alla butiker?
  Så fort man förklarar för chefen att man vill ha höjt månadsbidrag för att köpa lite fler prylar blir det stopp.
  Hon har inte förstått.
  Vi sitter i en rävsax: för lite tid, för lite pengar.
  Butikscheferna måste utgå från denna tids- och penningbistra verklighet, när de smider sina försäljningsplaner.
  Inte går det att slå sig till ro och stå och glo ut genom skyltfönstret i väntan på att månadslönen ska dimpa ner hos de mest konsumtionskåta konsumenterna i slutet av månaden.
  Nä, det gäller att tänka nytt. Kanske nischa sin försäljning.
  Varför inte en shoppingkväll för alla frustrerade och missnöjda kunder, de som aldrig i hela sitt liv fått köpa allt det där som de drömt om: den rosa motorsågen, den trimmade vilstolen, den i plast tillverkade lergrytan, eller vad det nu kan vara.
  Låt dem komma en kväll och för en gångs skull riktigt få shoppa loss.
  De konsumenter, som nöjda går där och putsar på sin nyinköpta ryggkliare, stektermometer eller Mercedes, är det ingen idé att ödsla energi på.
  Det är de missnöjda man måste satsa på.
  Pengar? Ja, det är problem för dem, men då gäller det att vara konsumtionssmart. Kanske sänka priserna rejält, åttio procent eller mer, kanske låta dem få en avbetalningsplan som räcker hela livet och som avskrivs om de råkar dö innan livet borde vara slut.
  Eller varför inte dela ut pengar till dem när de anländer till butiken. Tänk hur en sådan åtgärd skulle kunna få fart på omsättningen.
  Sedan har vi uteliggarna, de som bara motvilligt besöker hemmafixarbutikerna.
Ordna en kväll för dem också. Låt dem mot frikostiga summor få pantsätta allt de äger så att även de kan få uppleva hur det är att vara en köpglad konsument.
 Varför inte också låta dem sova över i butiken, lägga ut liggunderlag till dem lite här och var, låna dem sovsäckar, låta dem ta en dusch i en provisorisk husvagnsdusch, låta någon talangfull men outvecklad skådespelare bland personalen via högtalarsystemet läsa en rogivande godnattsaga för dem.    
  Möjligheter, möjligheter, möjligheter …
  Tänk er när de sedan nästa dag yrvakna och säkert lite förvånade slår upp sina blå bredvid kanske utelivshyllorna. Då kommer det att finnas ytterligare tillfällen att höja deras konsumtionspotential.   
  Mottot för den kampanjen borde bli:
  ”Vi lägger ut för dem som ligger ute”
  En annan grupp som butikskedjorna också borde kunna få att konsumera lite mera är dessa alltför nöjda hundägare som har för vana att styra sina steg, inte mot köpcentrumet, utan mot närbelägna men fantasilösa ängsområden och skogspartier.
  Ja, men varför inte en hundägarkväll?
  Kasta ut lite saftiga köttben bland varorna, ordna jaktstigar som gör att de, utan att märker det, besöker alla butikens avdelningar, kanske djärvt släppa loss några vilda kaniner i butiken som hugade hundar kunde få jaga skiten ur, dela ut, inte tråkigt svarta, utan färggranna bajspåsar som hussarna och mattarna kan deponera i hundbajsvänliga soptunnor vid utgången innan de nöjda drar hem.
  Butikernas motto kunde vara:
  ”En nöjd hund ägs av en nöjd kund”
  En annan slö kundkategori, som man också borde få fart på, är alla dessa bär- och svampplockare, som utan att skämmas, istället för att bege sig till närmaste köpcentrum, hellre tillbringar konsumtionslösa dagar i fjärran skogar, mil från butikskedjornas lockande utbud. Den gruppen måste bearbetas.
  Varför inte skapa oaser av blåbärs- lingon- och hjortronområden inne i butikerna, områden där allemansrätten råder och där de bär- och svampplocksberoende kunde bli av med sin abstinens.   
  Påpassligt skulle man kunna placera ut extraprisvarorna bland skogens röda, blå eller gula guld och på så vis få plockarna att nöjda över dagens plock, innan de går hem, kanske slå till med en kraftigt prisnedsatt kinastickad pullover eller några, ta tre betala för två, burkar Heinz vita bönor.
  Mottot för denna kundkategori kunde vara:
  ”Plocka bär och från våra välsorterade hyllor – samtidigt”
  Sedan har vi sexfantasterna … de som har fullt upp med att, ja, ni vet, och alltför sällan har tid för konkret shopping. Hur vi gör med den konsumtionsslöa kategorin är inte helt givet.
  Hm. Ska fundera, kommer inte på något så här på rak pe … jag menar arm.
  Återkommer till dem. Kanske.

  Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar