Pages

söndag 2 december 2012

Mein Opel und ich in Ede, Offerdal


Så stod vi då där, min Opel och jag, bredvid Ede magnifika kyrka framför en frostbelupen skylt med den knappt skönjbara texten ”Ej fordonstrafik”.
  Vad då ”Ej fordonstrafik”? Hur skulle vi då komma fram till slutmålet: Ede hembygdsgård?
  För om Ede hembygdsgård överhuvudtaget existerade måste den finnas i slutet av den
knaggliga väg som så brutalt underskattades av den skylt som sa ”Ej fordonstetrafik”.
  För var brukar väl hembygdsgårdar finnas om inte just i slutet av sådana vägar. Nära kyrkan, check. Lite avsides, check. I en, på vintern, vinterprydd lantlig idyll, check.
Och – i slutet av en knagglig väg, check.
  Alla de fyra viktigaste hembygdsgårdsplaceringskriterierna var uppfyllda.
  Jag fick lust att fortsätta in på vägen men visioner om spruckna oljetråg och havererade hjulinställningar fick mig att tveka. Jag var på vippen att fråga min Opel om vad han trodde, men eftersom jag nästan aldrig fått något svar från honom på mina frågor avstod jag.
  Han förstår nog ändå, tänkte jag. Det var ju hans oljetråg, hans hjulinställningar.
  Eller var det tänkt att man skulle gå sista biten? Men Opeln då? Förresten såg jag varken bilspår eller avtryck av människoskor på den då välkända och till och med kanske ökända vägen.
  Alltså. Det var fel väg. Det låg ingen nyligen uppvärmd mysig hembygdsgård i slutet av den då hatade vägen. Förbannat. 
  Kyrkan var alltså felplacerad. Likaså slutet av vägen och den lantliga idyllen. Alla dessa hade så att säga hamnat på fel ställe i förhållande till Ede hembygdsgård.
  Bittert, konstaterade jag och min Opel att livet inte alltid var som det borde.
  Men vi hade ju sett den stora skylten i mitten av byn Ede. Och det var ingen skylt vilken som helst. Den var stor, ja, modell större än stor. Ordet Hembygdsgård var skrivet i svarta bokstäver på vit reflekterande botten. Skylten smalnade av till en pil i ena änden. Och vi hade följt denna anvisningspil ända fram till ”das bittre ende” där vi nu befann oss.
  Vad hade gått snett? Fanns det ytterligare skyltar? Flera mindre, oansenliga, kanske av träd skymda skyltar?
  Mina erfarenheter av timslång jakt på hembygds- och bygdegårdar visste att sådana kunde finnas. Men fanns de även i denna då gudsförgätna plats?
  Svetten började … nä, nu överdriver jag. Ingenting började lacka, utan jag och min Opel backade in på planen framför kyrkan och vände på oss.
  Skulle vi köra tillbaka, återvända till den stora skylten, göra om resan från den för att se om vi passerat någon dold, illa tilltygad eller otydlig skylt med en bokstavskombination som kunde tydas till ordet hembygdsgård? En skylt som skulle lösa mysteriet med Edes försvunna dito. Kanske var det den enda lösningen, den enda vägens politik.
  Vi, min Opel och jag, påbörjade den mödosamma och i våra ögon helt onödiga tillbakafärden, bittert förbannande alla Offerdals nuvarande, kommande och tidigare verksamma skyltmästare.
  Men då, efter ca tjugo meters färd, fick vi anledning att bittert ångra vår galla över Offerdals skyltmästare.
  För vad får vi då se om inte en oansenlig, visserligen frostbelupen men fullt läslig skylt med det numera med eufori förknippade ordet ”Hembygdsgård”!
  En vision av hur Ali Baba kände sig när han uttalade det förlösande ”Hembygds … ” jag menar … ”Sesam öppna dig” kom för mig och min Opel. Kyrkklockors dån tycktes ljuda. Änglarna himmelska sång om Ede Hembygdsgård hördes i den kalla vinternatten. De marschaller som trots allt kantade den väg vi nu anträdde tycktes lysa så starkt att solen, om det varit dag, skulle ha rodnat över sin oförmåga att överglänsa dem.
  Ingen blåsorkester eller röd matta mötte oss vid slutmålet, men det var det ändå i triumf ”mein Opel und ich” anlände till Ede hembygdsgård.  ­
  Och tyckte jag inte då, att jag hörde ett litet belåtet brummande från min Opel innan den nöjd tystnade och ställde sig på bästa tänkbara plats utanför Ede hembygdsgård?!
  Vad som sedan där timade får ni fråga Kjell-Erik Jonasson om. Det var han som anlitat oss

Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar