Pages

onsdag 12 december 2012

Att ha eller inte ha – maximal otur


– Jag hade 13,2 i morse.
  – Jag hade 15,3 hos mig. Och jag hörde att Olle bara hade 12,8.
  Alla har så mycket numera. Och så exakt. På decimalen. Förr hade man ingenting.
  Förr var det under 20, var det strax över 10, var det runt fem. Men nu, nu har man. Temperaturen.
Man får lust att slänga in en överraskning i allt haandet, som:
  – Jag hade sex i morse.
 Tänk vilken tystnad. Vad skulle man inte höra att det tänktes runt om i folks hjärnor: ”Vad fan menar han?” ”Nu blir jag avundsjuk.” ”Vilken fräck jävel, skrytmåns.” ”Sex? Hur är det möjligt när jag hade fjorton?”
  Och då skulle man drämma till med:
  – Rakt upp och ner bara. Frugan öppnade morgonrocken och jag la upp mig på köksbordet. Ja, vi brukar lägga upp oss varsin gång, jämlikt, ni vet. Pang på bara! Men så trodde hon att det var en växelspak, försökte tvinga in trean i uppförsbacken, det bara skrek i kardan och då la jag av. Nån måtta får det väl va.
  Jag har ju sagt till henne, men se, hon vill inte riktigt lyssna. Som en outbildad bilmekaniker. Och du då? Vad hade du?
  – Jag hade det förjävligt. Katta sket på bordet, ungarna pissade i badkaret, frugan satt under köksfläkten och rökte röda Ritz utan filter. Tre halvt uppätna Wasa knäckebrödsskivor på golvet med smöret neråt, en bajsblöja i ett hörn och hunden, ja schäfern, den hade blivit påkörd av plogbilen.
  – Hade du inget mer?
  – Jo, jag hade radion på, dom spelade gamm’tjo, du vet Kalle Jularbo, ”Drömmen om Elin” och sånt, fast det var väl Tommy Körberg, du vet han, när han vann evrosionsslagern. Och ”Det blir mycket värre framåt natten” Clas Göran Heden… ja, nånting.
Förresten, ”Är du kär i mig ännu, Clas-Göran”, du vet hon, Lill-Babs. Fast den spelade dom inte. Och du då?
   – Gick det ha så mycket mer? Kan man ha mer än sex på morgonkvisten. På köksbordet. Pang på bara. Nä, man får va nöjd med det. Men hon kunde ju låtit bli att tvinga i trean.
  Erik lägger sig i:
  – Jag hade tur, jag, vann en trisslott på min gamla. ”Plötsligt händer det” som dom säger. Har dom inte rätt ibland? Dom hade rätt och jag hade tur. Jag vet inte vem som hade mest i det fallet.
Fast jag fick ju ont i huvudet senare, och då hade jag väl lite mer i alla fall. Två mot ett kan man kanske säga. Fast det är svårt att jämföra rätt mot tur och huvudvärk. Hur mycket väger tur jämfört med rätt. Och sedan huvudvärken. Hur är det med den?
  Det mesta man kan ha torde väl vara maximal otur. För det låter så väldigt mycket. Det låter mycket mer än maximal tur. För att inte jämföra med 13,2 eller 15,7. Det är ju bara blaha blaha. Jämförelsevis.
  Det är ju inte mycket att ha om man jämför med maximal otur. Fast en jävla röta är också bra mycket att ha. Och allt kvar, det är mycket att ha. Blytungt. 
  Fast kanske ändå inte så mycket bly som maximal otur.

Mæ råkes


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar