Pages

måndag 17 oktober 2016

Din väg till att bli omnämnd hos Skavland

Ok, nu är jag kanske i hetluften igen. Jag är utmanare. På P4-toppen. En prestigelista som varje jämtländsk artist borde inneha en femteplats på, åtminstone under en vecka av sin levnad.
  Förra gången gick det bra.
  Genom hot och trakasserier av de vänner som försökte komma undan med att inte rösta på mig, och genom att varje dag springa runt på min arbetsplats och låtsasringa viktiga samtal från olika nummer, (jag ringde förstås och röstade)lyckades jag klara mig kvar på listan i de tio veckor som man maximalt kan få ligga där med samma låt.
  Låten var ingen jämtdänga ska ni veta, utan bar den pretentiösa titeln Who will pick you up tonight? och ingick i den bukett av tre engelska låtar som jag knåpade ihop för något år sedan. Den framfördes av mig på min oefterhärmliga sydstatsamerikanska och jag skulle tro att intet öga var torrt, när jag på klingade moonshinedialekt, beskrev det tragiska öde jag mötte någonstans på a local dance place i det swampdoftande Mississippi.
  Allt hade varit så lyckligt. Vi hade åkt tillsammans i min vräkiga pickup. Hon och jag. Det var vi mot världen, we were the perfect couple och vi hade vår brusande ungdom och hela livet framför oss. Tillsammans.
  Men en kväll hände det som inte fick hända. Något gick snett. Jag kanske tänkte en felaktig tanke, sa något som jag inte skulle ha sagt, gjorde något som jag inte alls borde gjort – och allt var förbi. Kvar blev jag med den bittra och övergivna frasen:
Who will pick you up tonight?  
  Sydstatsdramatik!
  Låten kan för övrigt, och förstås, avnjutas på allas vårt Spotyfi. Den ligger hos Lars Persa under Three songs, som jag passande, tycker jag, kallar mina tre engelskspråkiga sånger.
  Men det var då och inte nu.
  Nu är det Hennes ögon som gäller. Att få den att helst klamra sig fast på P4-toppslistan i tio hela veckor. Temat känns igen från Who will pick you… och det kanske inte är någon slump. Vad vet jag?  ”Olycklig kärlek är mitt öde och min lott… buuuh” (tårar)
  Ni som läser detta är oerhört viktiga i detta sammanhang. Alltså inte i den olyckliga kärlekens sammanhang (fast vad vet jag) utan framför allt i mitt försök att klamra, klamra mig hårt fast på den prestigetyngda P4-toppslistan. Helst vill jag ligga som klar etta i alla de tio möjliga veckorna.
  Ni måste rösta. Helst en gång varje dag.
  Hur skulle glädjen hos mig då stå, om inte högt, om jag inför summeringen av årets P4-topp kunde ståta med att ha haft den låt som legat högst, bäst och skönast på listan under det gångna året.
  Så hjälp mig med det. Please!
  Offra av ditt dignande överflöd, greppa luren eller mobilen, slå det magiska numret: 099-50136 och ta del av en vän men lite väl sakligt stämma som upplyser om att: ”du har nu röstat på melodi nummer sex” .
  Sedan är det bara att lägga på och inse att du blivit av med början till din första miljon, nämligen en hel riksdaler, eller krona, som det numera kallas.
  Men vilken välgärningen har du inte samtidigt gjort!
  Du har hjälpt mig att ta första steget mot min första miljon och jag lovar dig att jag, när den miljonen är i bank, rikligen ska belöna dig med otaliga omnämnanden i alla möjliga och omöjliga sammanhang.
– Det var han… det var hon … som jag har allt att tacka för…
  Tänk dig att just du, på bästa sändningstid, blir omnämnd hos Skavlan!?
  Nå, vad väntar du på?
  Men kom ihåg: Nästa vecka kan det vara ett nytt nummer du bör, ska, måste, ringa.

  Mæ råkes




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar