Pages

söndag 30 oktober 2016

Vintertid, Hawaiijul och lövhalka

Söndag.
  Och vi befinner oss i en ny tid. Vintertid.
  Igen.
  Kan ingen stoppa detta vansinne? Världen hamnar ju i olag varje gång detta tidsterroristbeslut ska verkställas.
  Jag läste i en artikel i fjol att tidsomställningen faktiskt leder till att ett antal människor drabbas av hjärtattack och – dör! Ska hederliga människor inte få leva nu heller? Man undrar.
  Bara för att … ja, vad då, bara för att?
  Vem kom på eländet med vinter- och sommartid?
  Säkert bara någon som försökte göra sig berömd, genom att vara så kallat kreativ och sedan uppfinna (hitta på) att ett land visst kan, helt plötsligt, låtsas att klockan är två istället för tre. Och tvärtom.
  Kioskvältaren, Nya sköna tider två gånger om året som ”uppfinnaren” lägligt publicerade till införandet av tidsterrorn gjorde honom säkert så förmögen, att han i dag läppjar paraplydrinkar och umgås med en hord lättklädda damer på en söderhavsö i väntan på att Svenska Akademien ska ringa honom för att meddela att han tilldelats Nobelpriset i både fysik och litteratur.
  Ställ fram klockorna en halvtimme och låt det vara så. Hur svårt kan det vara? Men det kommer jag garanterat inte att få Nobelpris för. Inte ens ett omnämnande. Att leva i skymundan blev min lott.
  Men ni som läser det här kan väl påpeka att jag var först med idén om att avskaffa hjärnhaveriet sommar- och vintertid.
  Sedan har vi alla dessa löv som ligger i drivor på gatorna.
  Det är knappt att man tar sig fram och när de sugit åt sig regn eller morgondimma är risken för halkfall med tillhörande ambulansfärd till akuten överhängande.
  Plantera barrträd för tusan: nordiska tallar, ursvenska granar. Träd gjorda för vårt klimat.  
  Som det ser ut i dag kan man tro att Östersund ligger på samma breddgrad som norra USA. Lönnar överallt.
  Vart ska det sluta?
  Vajande söderhavspalmer och Hula-hulaflickor dansande på gatorna endast iförda bastkjol och vackra kransar runt halsen? Man bävar. Det skulle bara vara allas vår Misters Hawaii, Yngve Stoor, som fattades.
  Sjömansjul på Hawaii?
  Nä, tack, inte så länge frejdiga svenska musiker med glädje och gamman kan framföra Hej, tomtegubbar medan de förväntansfulla och ögontindrande barnen i rapptakt försöker sjunga med och de av alkohol upplivade föräldrarna blandar till ännu en busgrogg på Sofiero och hembränt. Äkta svensk jul tack!
  Förresten. Vad är det för fel på svensk musik? Vals och schottis?
  Hambo! När hörde du en sådan sist?
  Men om man nu envisas med att plantera lövträd anpassade för varmare klimat, kunde man väl åtminstone se till att de inte fällde sina löv. Arrangera något värmesystem eller liknande, som fick träden att tro att det var sommar hela året om
  Eller plantera sidenväxter.
  Jag var på vippen att köpa en sådan härom dagen. Alltså inte ett sidenträd men väl en sidenblomma.
  Den var så naturtrogen att jag var tvungen att bita av en liten pyttebit av bladet för att förvissa mig om att den inte var äkta. Först när jag inte kände ett enda uns smak av klorofyll eller fotosyntes blev jag övertygad om att blomman var en fejk.
  Men hade jag inte smakat, hade till och med en bakfull polsk hamnsjåare på sitt för mig obegripliga modersmål kunnat lura i mig att den var äkta.
  I övrigt är det skapligt.


  Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar