Pages

söndag 8 februari 2015

Magister Hultkvist i en Peugeot 404 SL kolliderar med en älg

Stormen bedarrar och vi försöker än en gång tro att den bara var ett undantag. Klart det stormar ibland på vintern. Eller hur?
  Det har det väl alltid gjort. Och plusgrader långa perioder har det väl också varit?
  Jag minns det inte, men man har ju hört att det tisslats och tasslats om det. Bland småfolket. Vid norska sydkusten. Och på Kanarieöarna
  Och det är ju aldrig samma väder varje vinter.
  Nä, nu vänder vi blad och går vidare. Som Sveriges största socialbidragstagare sa. Och han om någon måste väl veta hur man lägger locket på.
  Locket på oron. Locket på stormen. Locket på sanningen.
  Nästa år har vädret säkert ”gått till sig”.
  Allt är som vanligt igen. Tö en dag runt trettonhelgen men resten rejäl kyla och mycket snö.
  Som det brukar vara här i Norrland på vintern. Inge tjafs med tö lite då och då. Nä, mera rejäl vinter.
  Rejält är bra. Och svenskt så det förslår.
  Skönt, då var det gjort.
  Men förbi mitt fönster kör en sliten Peugeot 404 SL, ni vet en sådan där bil som alla lärare köpte i slutet av 60-talet.
  Eller köpte. Blev pålurade i slutet av 60-talet.
  Jag tror att den gamle Ladan som tillverkades i Sovjet måste ha haft den gamla Peugeoten som förebild. De såg ungefär lika fantasifulla ut och hade bilindustrin någonsin delat ut ett pris för fantasilös design, hade nog striden stått mellan 404:an och den klassiska Ladan. Delat förstapris där, skulle jag tro.
  Nåväl, en av dessa 404.or snurrar fortfarande på våra vägar. Och så länge ingen älg rusar upp på vägen framför den torde föraren överleva.
  Och är det inte magister Hultkvist som kör den?
  Jo, han har haft bilen stående på sin gama höskulle i mer än tjugo år, och idag fick han för sig att ut och provköra den. Han försökte få med sig frun Hilda, men hon hade frusit nog i den gamla Peugeoten, sa hon. Inte en kilometer till i den rostburken!
  Men Sören, som Hultkvist heter i förnamn, tog ändå fram den mörkblå ”pärlan” och gav sig av.
  Hej, vad det går! Efter två kilometer är han uppe i sjuttio kilometer i timmen.
  Den verkar ha fått nytt liv den här gamla skorven, tänker Sören, på sjuttiotalet kom han sällan upp i mer än sextio på så kort sträcka.
  Fransmännen, de kunde förr också. Eller, det var då fransmännen kunde bygga bilar. Peugeot och Renault, Renault och Peugeot.
  Och Cittran förstås. Klassikern som Jan Myrdal stup i kvarten jävlades med när han åkte till Kina för att hylla Mao, kulturrevolutionen och det kinesiska experimentet som ledde till att 40 miljoner kineser slapp uppleva slutet på det. Experimentet var effektivt på det sättet. Alla skulle med, men en del skulle ramla av på vägen mot den gyllene framtiden.
  Plötsligt springer en stor älgko in på vägen framför magister Hultkvist och hans gamla Peugeot.     
  Sören tvärbromsar, men eftersom en så gammal bil som den här Peugeoten inte har ABS-bromsar är det föga effektivt och kollisionen är oundviklig.
  När den är över och Sören Hultkvist ligger mosad i sin Peugeot, reser sig den 25 år gamla älgkon och skakar på sig.
  Gamla bilar är hårda, men gamla älgkor är hårdare, tänker Hilda, som älgkon heter. Sedan mumlar hon lite lakoniskt medan hon försvinner in i skogen:
  – Länge sedan man såg en 404:a SL. Hur dum får man bli som försöker jaga älg med en sån plåtburk? Det måste ha varit en fransman. Men han såg svensk ut. Och han hade inga baguetter i handskfacket. Och inte några rödvinspavor i skuffen.
  Först en jävla storm, och inte nog med det, dessutom springa på en mörkblå Peugeot 404:a SL.   
  Föraren såg ut som en gammal magister.
  Mæ råkes




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar