Pages

lördag 19 mars 2022

Facebook stoppar positiv ”film om Zelenskyj” men låter bedragare slippa undan

Delade en mysig film, som dök upp på Facebook, där Ukrainas president Zelenskyj spelar gitarr och sjunger en sång på engelska tillsammans med sin fru Olena. Jag tyckte inslaget underströk hur han är som människa; inkännande, varm, tålmodig och trofast. Jag delade givetvis inslaget.

 

Döm om min förvåning när jag efter någon timme fick se att Facebook tagit bort, ”censurerat”, inslaget, med följande motivering: 

”Om det här meddelandet:

Oberoende faktagranskare hävdar att den här informationen inte är grundad på fakta.”

 

Jag tittar på inslaget en gång till och jag tycker verkligen att den gitarrspelande och sjungande killen liknar Volodymyr Zelenskyj. Hur det är med den kvinnliga musikanten, alltså Olena, har jag svårt att avgöra eftersom jag varken träffat eller ens sett henne.

Men under videon nu finns den här tillrättavisande informationen: 

 

“A video shared on Facebook purportedly shows Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy and his wife Olena Zelenska singing a cover of “Endless Love” by Lionel Richie.”

 

Under detta finns videon och under den står det:

 

“The video features Boyce Avenue member Alejandro Manzano and English musician Connie Talbot. The music video does not feature Zelenskyy or mention Ukraine at any point.”

 

Hur besviken blev jag inte. Mina drömmar gick i moln och min värld började gunga. Men sedan tänkte jag, att det kundeha varit Volodymyr och Olena, om de hade bestämt sig för att spela och sjunga och medverka i videon. De hade säkert kunnat göra den bättre än originalet. Ingenting verkar ju var omöjligt för den karln. Och hans fru är säkert likadan.  

 

Samtidigt funderar jag över Facebook censurpolicy. 
Hur många gånger har jag inte på Facebook sett erbjudanden om hur man snabbt kan tjäna storkovan om man satsar pengar i kryptovalutor. Inläggen har en kändis som frontfigur och lockbete, givetvis utan att den blivit tillfrågad, och på senare tid har det varit Elon Musk, Om man följer tråden till erbjudandet kan man tro att nyheten publicerats i både Aftonbladet och DN. 

DN varnar sina läsare för erbjudandet med motiveringen att personerna bakom inläggen bara är ute för att lura folk på pengar.

Jag har säkert femtio gånger anmält dessa inslag som vilseledande och bedrägliga till Facebook, men de dyker ändå upp. De som ligger bakom dem kan alltså lugnt fortsätta att lura folk.

 

Jag tycker trots allt att det är bra att Facebook börjat granska de inlägg som de förmedlar, men:

Är det viktigare för Facebook att stoppa en film som ”skönmålar” Ukrainas modigaste man än att förhindra skojare att lura skjortan av folk?

När tänker de börja med det senare?

 

Mæ råkes

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar