Pages

tisdag 17 juli 2018

Tvångsamheten och Sjusovarn skulle kunna utmana Ensamheten

Heidi. 
  Armbryterskan från Ensamheten! Ni kommer ihåg. Ni vet. Hon håller på än.
  Ensamheten,smaka på den. Vilket vackert namn. Poetiskt. Inte alls ensamt. Utan lugnt och självklart på något vis. Som Heidi själv.
  Tänk om byn hetat Ensligheten istället.
  Ta mig härifrån! skulle jag känna när jag anlände till byn med det namnet. 
  Övergivenheten, skulle jag helt felaktigt läsa det som, och det skulle brutalt skava mot min blottade själ, medan en isande skräck för att jag inte skulle kunna komma ut på nätet tog mig i besittning. 
  Snälla Halebop, låt det inte vara så… vore min första tanke, när skylten med det makabert deprimerande namnet halvt om halvt uppenbarade sig i det vildvuxna busksnåret alldeles bredvid Saidas nyöppnade skogs- och gårdsbageri.
  Men kanske Tvåsamheten skulle kunna vara något. Ombonat och tryggt, fast lite tråkigt. För visst kan man bli less på både sig själv och en annan människa. 
  Och var man bara två… vem fanns det då att prata ut med? Kanske Tvångsamheten i det fallet skulle passa bättre.
  Men varför inte Trekanten? Spännande så det förslår. Jag och två… fast det skulle ju kunna vara tvärtom, om ni förstår… och det skulle, tycker jag, inte alls vara lika intressant.
  Fyrkanten eller Kvadraten då? ”Välkomna till Fyrkanten, här tänker vi innanför boxen”
 Där fick man passa sig för att göra några större utsvävningar. 
  Eller ”Här lever vi våra liv i kvadrat, så passa dig för att bli som detta – plakat”. Eller som byns starke man, Olov Kask, brukade uttrycka det:
– Försök inte med något så dumt som att söka utskänkningstillstånd här i Kvadraten. Den som gjorde det sist var, Skogs-Olle, våren 1942, och hans, på samma dag igångsatta mäsk, beslagtogs redan fjorton och en halv minut efter det att byrådet med acklamation enhälligt avslagit hans tillståndsansökan. Skogs-Olles sedan länge totalt fallfärdiga bypub, ”Öl, Olle och mera Öl” är ett alltför tydligt vittnesmål om hur illa vissa tillståndsansökningar i Kvadraten kunde sluta.
  Nä, vi tar oss vidare till femman, Pentagonen, som namnet då skulle kunna bli. 
  Trumps favorituttryck ”fake news” skulle för en gångs skull inte klinga falskt, när han i den tidiga morgonen gav sig ut på en av sina twitter-rundor för att förfasa sig över att en svensk 
by nästan hade samma namn som USA:s försvarshögkvarter. Frasen ” What will my dear friend Putin think about that?” skulle säkert bli den lakoniska avslutningen på det inlägget.
  Sex är för uttjatat, så vi går rakt på sjuan. 
  Vad sägs om byn Sjusovarn? Det sjunger ljuva snarktoner om det namnet. Och det är vackert. Nästan som Ensamheten.
  ”Byn där man somnar tidigt och vaknar sent”eller ”Här sover vi först på saken” Vilken nu den skulle kunna vara.
  Eller varför inte Sjutusan, med namn och devis i stora röda neonbokstäver som skrek mot de nyanlända från taket på McDoris:"Välkommen till Sjutusan, inget kan stoppa dig nu, så köp ditt första McDoris-meal här!"
 Som ni ser finns det alternativ till alla dessa tråkiga sjö- och böle-namn som av tradition och ohejdad vana lusar ner våra kartor. 
  Men vem vågar utmana Ensamheten?

  Mæ råkes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar